BELLÓN AGUILERA, José Luis. Las horas del día, de Jaime Rosales: Un psycho-thriller made in Spain. Studia Romanistica, AFPUO. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010, roč. 10/2010, č. 1, s. 61-74. ISSN 1803-6406.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Las horas del día, de Jaime Rosales: Un psycho-thriller made in Spain
Název česky Las horas del día [Hodiny dne], Jaimeho Rosalese: psycho-thriller made in Spain
Název anglicky Jaime Rosales’ Las horas del día: a Psycho-thriller Made in Spain
Autoři BELLÓN AGUILERA, José Luis.
Vydání Studia Romanistica, AFPUO, Ostrava, Ostravská univerzita, 2010, 1803-6406.
Další údaje
Originální jazyk španělština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Psycho-thriller autorský film hyperrealismus globalizace
Klíčová slova anglicky Psycho-thriller - Author film – Hyperrealism - Globalization
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. José Luis Bellón Aguilera, PhD., učo 116683. Změněno: 25. 1. 2013 07:39.
Anotace
El artículo analiza la película del director espannol Jaime Rosales Las horas del día (2003). El análisis es doble: por una parte el autor hace una lectura interna del texto; por otra, la lectura es relacionada con el desarrollo del mercado cinematográfico a nivel global o, en otras palabras, con la globalización (ideológica, política, económica) del cine como espectáculo. La película no es un psycho-thriller pero tiene importantes elementos del género. Puede considerarse un producto híbrido o posmoderno, resultado del intento del director de hacer un cine “de autor” con elementos del cine de intriga y terror (concretamente un asesino en serie) a la manera del cine de masas norteamericano. El resultado es ambiguo. El autor del presente artículo sennala las tensiones formales e ideológicas de Las horas del día y sennala su similitud con otros productos análogos que, por razones parecidas, aparecen en el mercado por las mismas fechas.
Anotace česky
Článek analyzuje film španělského režiséra Jaimeho Rosalese Las horas del día (2003). Analýza je dvojí: na jedné straně jde o interní interpretaci textu, na straně druhé se výklad vztahuje k rozvoji filmového trhu na globální úrovni. I když film není psychothrillerem, najdeme v něm důležité elementy tohoto žánru. Autor považuje film za hybridní, nebo postmoderní produkt, kde se režisér snažil vytvořit autorský film s prvky hororu pod vlivem americké kinematografie, kde je tento žánr značně rozšířen. Výsledek je dvojznačný.
Anotace anglicky
This article examines Jaime Rosales’ film Las horas del día (2003). The analysis is twofold: on the one hand the author reads the text internally (internal reading), on the other hand this reading is put in relation with the development of the film industry and market at a global level, i. e., with the globalization (ideological, political and economic) of cinema. Las horas del día is not a psycho-thriller but it contains important elements of the genre. It can be considered a hybrid or postmodern product, resulting from the director’s attempt to create an auteur film with elements from thriller and horror movies (precisely a serial killer film), as USA popular films. The result is ambiguous. The author of this article points out the formal and ideological tensions in the film and shows the similarities with analogous films which appear in the market around the same time.
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:15