PANČOCHA, Karel a Kristýna BALÁTOVÁ. Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání. In KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: MU, 2011, s. 331-342, 13 s. ISBN 978-80-210-5731-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postoje budoucích učitelů k jedincům se zdravotním postižením jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání
Název anglicky Attitudes of Future Teachers towards Individuals with Disabilities as a Precondition of Successful Inclusive Education
Autoři PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Kristýna BALÁTOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. od s. 331-342, 13 s. 2011.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00055464
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5731-9
Klíčová slova česky Postoje; pozitivní postoje; negativní postoje; kognitivní komponenta postoje; afektivní komponenta postoje; konativní komponenta postoje; kvantitativní výzkum; dotazník; Likertova škála; analýza postojů; integrace; inkluze; kompetence; studenti VŠ; učitelé; jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova anglicky Attitudes; component of attitudes; quantitative research; questionnaire; Likert scale; analysis of attitudes; integration; inclusion; competence; university students; teachers; individuals with special educational needs
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Změněno: 26. 3. 2012 13:52.
Anotace
V kapitole se autoři zaměřili na výzkum respondentů z řad studentů Masarykovy univerzity, u nichž sledovali vliv absolvování kurzu speciální pedagogiky na utváření a změny v jejich postojích k integraci, resp. inkluzi jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkum postojů (konkrétně všech 3 složek, čili kognitivní, afektivní a konativní) u studentů vysokých škol probíhal formou kvaziexperimentu, kdy byla data, týkající se pozitivních či negativních postojů k integraci (inkluzi) získávána pomocí dotazníku v kombinaci s Likertovými škálami, a to před absolvováním kurzu speciální pedagogiky a následně po jeho absolvování. Výsledky tohoto šetření poukázaly na to, že u studentů se neprokázaly příliš významné změny v jejich postojích k integraci/inkluzi před a po absolvování kurzu, avšak vybrané skupiny studentů se v postojích výrazně liší.
Anotace anglicky
This quantitative study focuses on research of students of Masaryk University and follows the influence of taking a special education course on the change of attitudes towards inclusion of children with special education needs. The research of attitudes (elaborated into three components – cognitive, affective and conative) has been conducted by the method of quasi-experiment. The data covering positive and negative attitudes towards inclusion were gathered by questionnaires with Likert scales at the beginning and at the end of the course. The results show that the attitudes towards inclusion and towards people with disabilities in general change only marginally, however, some groups of students posses significantly different attitudes than others.
Návaznosti
MUNI/A/1021/2010, interní kód MUNázev: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Akronym: IVZVSDP)
Investor: Masarykova univerzita, Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 23:25