2012
Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury
STREJČKOVÁ, DagmarZákladní údaje
Originální název
Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury
Název česky
Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury
Název anglicky
The Concept of the Media Education in the Instruction of the Czech Language and Literature
Autoři
STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Usta ad Albim BOHEMICA, Ústí nad Labem, 2012, 1802-825X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00059301
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
mediální výchova; mediální gramotnost; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; český jazyk a literatura; výzkum
Klíčová slova anglicky
media education; media literacy; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature; research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2013 11:01, PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá realizací průřezového tématu Mediální výchova učiteli českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkum byl zaměřen na zjištění začlenění tematických okruhů mediální výchovy učiteli českého jazyka. V empirické části byla použita statistická procedura. Byl představen výzkumný problém a výzkumné otázky a hypotézy, pojednáno bylo o výzkumném nástroji a výzkumném souboru, včetně sběru a analýzy získaných dat. Výzkumné šetření bylo provedeno kvantitativní metodou za použití dotazníku vlastní konstrukce. Empirické šetření mělo charakter šetření výběrového a jeho respondenty byli učitelé vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkumné šetření přineslo poznatky o pojetí realizace průřezového tématu Mediální výchova učiteli českého jazyka na druhém stupni základních škol v okrese Brno-město. Bylo zjištěno, že receptivní i produktivní tematické okruhy průřezového tématu Mediální výchova jsou ve výuce českého jazyka a literatury využívány ve stejné míře.
Anglicky
The paper deals with the realization of a cross-section theme in the Media Education of Czech language and literature teachers in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research directs at the use of thematic fields of the Media Education by Czech language and literature teachers. In the empirical part the statistics procedure was utilized. In this part of the paper there was presented the research problem, including the research question and hypothesis, the research instrument and research file, counting collection and analysis of gained data. The research was carried out in the quantitative method, using the questionnaire of its own structure. Empirical research had selection character and its respondents were teachers of Czech language and literature in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research brought findings in the concept of realization of cross-section theme of Media Education by teachers of Czech language and literature on the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. It was found out that the receptive and productive activities used to the same degree in education subject of Czech language and literature.