B 2011

Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku

SUCHÁNEK, Petr, Milan SEDLÁČEK, Jiří ŠPALEK and Petra ŠTAMFESTOVÁ

Basic information

Original name

Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku

Name in Czech

Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku

Name (in English)

The Quality as a Factor of Competitiveness of an Enterprise

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří ŠPALEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra ŠTAMFESTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 132 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/11:00055503

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-5688-6

Keywords (in Czech)

kvalita; konkurenceschopnost; shluková analýza; finanční analýza

Keywords in English

Quality; Competitiveness; Cluster analysis; Financial analysis

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2013 15:41, doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace je výsledkem tříletého sledování vztahu českých podniků ke kvalitě, zejména jejich uvědomění si skutečnosti, že kvalita jejich produktů je faktorem konkurenceschopnosti celého podniku. Výzkum samotný byl proveden pomocí dotazníkového dotazování podniků z vybraných odvětví. Na základě rešerše relevantní odborné literatury byly formulovány otázky z oblasti kvality produktu, sledování a kontroly kvality produktu, míry spokojenosti zákazníka, konkurenčních výhod a nevýhod. Dílčí analýzy byly prováděny v letech 2008 – 2010, přičemž vzájemné komparaci byly podrobeny pouze ty otázky, které byly v jednotlivých sledovaných obdobích zcela beze změny. Mimo dotazníkového šetření byly v jednotlivých letech analyzovány také finanční ukazatele jednotlivých zúčastněných podniků. To autorům umožnilo sledovat nejenom situaci podniku v kontextu problematiky kvality, ale současně dát výsledky tohoto průzkumu do souvislosti s jejich faktickou finanční úspěšností. Pro rozdělení podniků do dvou skupin dle jejich finanční výkonnosti bylo využito pět ukazatelů zvolených na základě rešerše odborné literatury a zkušeností s předchozími výzkumy na obdobné téma.

In English

The publication is the result of a three-year observation of Czech companies’ relation to quality, particularly their awareness of the fact that the quality of their products is a factor of competitiveness of the entire enterprise. The research was carried out using a questionnaire survey in companies in selected sectors. Based on the research of relevant specialized literature, research questions were formulated in the field of product quality, product quality monitoring and control, degree of customer satisfaction, and competitive advantages and disadvantages. Partial analyses were carried out from 2008 to 2010, and only those questions that remained completely unchanged in the individual reporting periods were subjected to mutual comparison. In addition to the survey, the financial indicators of the individual participating companies were analyzed in each year. This enabled the authors to monitor the situation of the company not only in the context of issues of quality, but also relate the results of this survey to their actual financial success. To split the businesses into two groups according to their financial performance five indicators selected on the basis of the research literature and experience with previous similar studies on a similar subject were used.