Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
JIREČEK, Miroslav a Petr KNECHT. Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem. In Kaščák, O., Pupala, B. (Eds). Škola – statický element v sociálnej dynamike. 1. vyd. Bratislava: Iura Edition, 2011, s. 87-93. ISBN 978-80-8078-459-1. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem |
Název česky | Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem |
Název anglicky | Geography and history education: Changes of aims and contents on the background of curriculum reforms |
Autoři | JIREČEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | 1. vyd. Bratislava, Škola – statický element v sociálnej dynamike, od s. 87-93, 7 s. 2011. |
Nakladatel | Iura Edition |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Stať ve sborníku |
Obor | 50300 5.3 Education |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Forma vydání | tištěná verze "print" |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/11:00055604 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
ISBN | 978-80-8078-459-1 |
Klíčová slova česky | dějepis; zeměpis; vyučovací předmět; reforma; kurikulum |
Klíčová slova anglicky | history; geography; school subject; reform; curriculum |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnil: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Změněno: 8. 3. 2013 08:43. |
Anotace |
---|
V příspěvku je stručně představen vývoj vyučovacích předmětů zeměpis a dějepis na našich školách. Vývoj obou vyučovacích předmětů je rozdělen do etap, které jsou vymezeny klíčovými kurikulárními reformami. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a dalších dobových odborných textů jsou stručně popsány proměny cílů a obsahů geografického a historického vzdělávání. Autoři se zabývají důvody těchto proměn. Analýza ukázala, že geografické i historické vzdělávání bylo od svého vzniku předmětem mnoha reforem, jejichž dopady na zeměpis a dějepis vykazují některé společné znaky. Autoři tyto znaky hlouběji popisují a upozorňují v této souvislosti na značný empiricko-výzkumný potenciál kurikulárních studií. |
Anotace anglicky |
---|
The paper deals with development of geography and history education in the Czech lands. The development of both school subjects is divided in several periods which are defined by the most important curriculum reforms. Based on analysis of curriculum documents and other relevant scholarly literature the authors briefly describe the changes of aims and contents of geography and history education and try to interpret why these changes occurred. The analysis has shown that geography and history education, since they had been established, were objects to many curriculum reforms. In many aspects, influences of these reforms on both studied school subjects are similar. The authors describe and compare these influences. The research highlights theoretical and methodological potential of curriculum studies. |
Návaznosti | |
---|---|
LC06046, projekt VaV | Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES) |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání | |
MUNI/A/1020/2010, interní kód MU | Název: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání (Akronym: NAME 2011) |
Investor: Masarykova univerzita, Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 00:30