C 2011

Les non-lieux de François Bon: une anthropologie esthétisante des lieux post-modernes

DYTRT, Petr

Základní údaje

Originální název

Les non-lieux de François Bon: une anthropologie esthétisante des lieux post-modernes

Název česky

Ne-místa v textech Françoise Bona: estetizující antropologie postmodeních prostor

Název anglicky

Non-places in works by François Bon: an aesthetic anthropology of postmodern places

Autoři

DYTRT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. München, Les Lieux de l'extrême contemporain, od s. 175-182, 8 s. Romania Viva, 2011

Nakladatel

Martin Meidenbauer Verlagsbuchhandlung

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00049539

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-89975-269-4

Klíčová slova česky

François Bon; non-lieux; ne-místa; současný francouzský román; literární antropologie

Klíčová slova anglicky

François Bon; non-lieux; ; contemporary French novel; literary anthropology

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2016 10:30, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Partant de l’hypothese que l’espace est le reflet de l’époque qui l’a créée au meme point que la littérature est le reflet de l’époque ou elle prend naissance, il est possible de postuler que l’espace qui est se construit dans les romans contemporains représente le reflet de l’espace qui entoure le romancier de meme que le lecteur. S’il y a des auteurs qui se montrent plus attentifs a la constitution de la dimension spatiale que d’autres, il est évident que pour François Bon l’espace devient un élément constitutif de l’univers fictionnel. François Bon offre une vue sur les lieux du travail et de l’usine et a travers une description détaillée de l’espace urbain avec ses batiments déshumanisés de fer, béton et verre qui permet de faire le point sur le role que joue l’architecture (post- et/ou ultra-) moderne dans une littérature qui peine a souscrire a une modernité romanesque.

Česky

Text vychází z předpokladu, že prostor je odrazem doby, která mu dala vzniknout, podobně, jako je literatura odrazem doby, v níž se rodí. Je možné předpokládat, že prostor současných románů je odrazem prostoru, který obklopuje kolem romanopisce, stejně jako čtenáře v době, kdy text vzniká. Pokud jsou autoři, kteří jsou pozornější k vytváření prostorového rozměru textu, je jisté, že jím je právě François Bon, pro nějž je současný prostor středobodem fikčního světa. François Bon dává nahlédnout do prostoru továrny a manuální práce a prostřednictvím podrobného popisu městského prostoru s odlidštěnými budovami ze železa, betonu a skla umožňuje zhodnotit roli (post-a / nebo ultra) moderní architektury v literatuře, která se jen zdrženlivě hlásí k moderním románu

Návaznosti

KJB901640606, projekt VaV
Název: MODERNITA V OTAZNÍCÍCH. Současná francouzská románová tvorba versus mýtus modernity
Investor: Akademie věd ČR, Modernita v otaznících. Současná francouzská románová tvorba versus mýtus modernity