2011
Případová studie: Postavení etické výchovy v kurikulu
SPURNÁ, Michaela a Josef MAŇÁKZákladní údaje
Originální název
Případová studie: Postavení etické výchovy v kurikulu
Název anglicky
Case study: The position of ethics education in the curriculum
Autoři
SPURNÁ, Michaela (203 Česká republika, domácí) a Josef MAŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Píšová, M., Kostková, K., & Janík, T. (Eds.), Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula, od s. 242-268, 27 s. Kurikulum G, 2011
Nakladatel
Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00055723
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-87000-78-6
Klíčová slova česky
etická výchova; cíle výuky; kurikulum; obsah výuky; případová studie
Klíčová slova anglicky
ethics education; case study; content of instruction; curriculum; goals;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2012 19:34, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
V originále
V této kapitole je představena případová studie učitele, který se podílel na tvorbě školního vzdělávacího programu a v oborech společenskovědních jej na gymnáziu realizuje. Analýzy provedené v rámci případové studie se zaměřují především na cílovou a na obsahovou dimenzi kurikula. Při analýzách cílové dimenze kurikula se zaměřujeme na to, jak učitel pojímá klíčové kompetence a dále intrapersonální, interpersonální a metasociální vztahy jako očekávané výstupy etické výchovy. Při analýzách obsahové dimenze kurikula jde o to zjistit, jak učitel přistupuje k problematice transformace obsahu a strukturování obsahu. V závěru kapitoly jsou otevřeny některé aktuální problémy týkající se tvorby a realizace kurikula etické výchovy a problematiky jako takové.
Anglicky
The chapter introduces a case study of a teacher participating in the development of school curriculum and who implemented it in social science disciplines at the upper-secondary school. Analyses carried out in the case study were aimed at goal and content dimension of the curriculum. In the analysis of the goal dimension of the curriculum we aimed at the teacher’s conception of the key competencies, and intrapersonal, interpersonal and metasocial relationship as expected outcomes of ethics education. In analysing content dimension of the curriculum we were investigating what is the teacher’s view of the process of transformation and content structure. Towards the end of the chapter some problems of the subject curriculum development and realization in the context of the upper-secondary level are discussed.