B 2011

Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií

PORTEŠOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií

Název česky

Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií

Název anglicky

Hidden giftedness: Psychological specifics of intellectually gifted children with dyslexia

Vydání

1. dotisk 1. vyd. Brno, 166 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-5014-3

Klíčová slova česky

mimořádně nadané děti; talent; dyslexie; dvojí výjimečnost

Klíčová slova anglicky

highly gifted children; talent; dyslexia; twice exceptional

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2012 14:26, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Přehledová monografie je zaměřena na psychologická specifika mimořádně rozumově nadaných žáků, jejichž schopnosti jsou často skryty v důsledku existence souběžné specifické vývojové poruchy učení, dyslexie. Publikace mapuje genezi mezinárodního odborného zájmu o danou problematiku a věnuje se zejména problematice procesu psychologické diagnostiky a pedagogické identifikace dané populace nadaných. Důraz je kladen i na popis bariér a stereotypních přístupů, které odpovídající identifikaci významně brání. Autorka věnuje rovněž pozornost přehledu typických poznávacích, sociálních a emocionálních charakteristik sledované populace nadaných a upozorňuje na významná rizika, spojená s chybnou nebo nedostatečnou identifikací. Mezi vysoce nepříznivé důsledky je řazena otázka vzniku sociálních a emocionálních problémů, zformování chronického akademického selhávání a narušení stability fungování celého rodinného systému, ve kterém dítě vyrůstá. Naznačeny jsou i možnosti psychologického poradenství a úprav způsobu vzdělávání ve vztahu ke sledované populaci nadaných žáků a studentů.

Anglicky

This overview monograph is focused on psychological specifics of intellectually gifted learners whose abilities are often concealed due to the existence of a simultaneous specific learning disability, dyslexia. The publication gives on overview of the genesis of international professional interest in this issue and it is dedicated especially to the issue of psychological assessment and pedagogical identification of the population of the gifted. Emphasis is laid, among others, on describing the barriers and stereotypical approaches considerably impeding relevant identification. Moreover, the author also pays attention to an overview of typical cognitive, social and emotional characteristics of the examined population of the gifted and points to significant risks resulting from wrong or insufficient identification. Amongst highly adverse consequences, there is the issue of the origin of social and emotional problems, forming chronic academic failure and disturbing the stability of functioning of the whole system the child is growing up in. Furthermore, she also implies possibilities of psychological counseling and modifying ways of education regarding the examined population of gifted pupils and students.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti