HAVEL, Jiří and Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ (Development of the Literacy on the Primary School Level). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 111 pp. ISBN 978-80-210-5714-2. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ
Name (in English) Development of the Literacy on the Primary School Level
Authors HAVEL, Jiří and Veronika NAJVAROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 111 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5714-2
Keywords (in Czech) výuka na 1. stupni základní školy, gramotnostní dovednosti, funkční gramotnost, čtenářství, projektové vyučování, kritické myšlení.
Keywords in English primary school education, literacy skills, functional literacy, reader, project teaching, critical thinking.
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 29/5/2012 15:48.
Abstract
Studijní texty přinášejí budoucím učitelům na 1. stupni základní školy širší náhled na problematiku gramotnosti. Objasňují význam dovedností čtení a psaní v životě žáka (člověka) a obsahují vybrané metody a formy rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. První část objasňuje filozofii současného přístupu k budování základů gramotnosti. Ve druhé části jsou postupně komentovány jednotlivé složky funkční gramotnosti, která je na základních školách pravidelně posuzována v mezinárodních srovnávacích testech. Konečně třetí část obsahuje náčrt některých činností a metod, kterými můžeme gramotnostní dovednosti rozvíjet téměř ve všech předmětech školního kurikula.
Abstract (in English)
Study texts bring to future teacher of primary school level wider view of literacy. The texts enlighten meaning of reading and writing in life of pupil (adult), students will find a choice of methods and forms that can be used for developing reading literacy. The first part introduces philosophy of today’s approaches to developing the literacy. In the second part the components of functional literacy are introduced. Functional literacy is the regular subject to international comparative large scale research. The third part includes some activities and methods that we can use for developing literacy skills across the school curriculum.
PrintDisplayed: 23/4/2024 10:31