2011
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Disertační práce.
ŠEBESTOVÁ, SimonaZákladní údaje
Originální název
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Disertační práce.
Název česky
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Disertační práce.
Název anglicky
Opportunities to develop language skills in Czech lower-secondary classes: A video study. Dissertation thesis.
Autoři
Vydání
Brno, 157 s. 2011
Další údaje
Typ výsledku
Účelové publikace
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
anglický jazyk;cílový jazyk;kategoriální systém;komunikační kompetence;komunikační přístup;mateřský jazyk;příležitosti k učení;řečové dovednosti;videostudie;vyučování a učení
Klíčová slova anglicky
communicative approach;communicative competence;English;language skills;mother tongue;opportunity to learn;system of categories;target language;teaching and learning;video study
Změněno: 29. 2. 2012 14:52, Mgr. Simona Šebestová, Ph.D.
V originále
Disertační práce se zaměřuje na téma řečových dovedností ve výuce anglického jazyka. Současné pojetí cizojazyčného vzdělávání vychází z komunikačního přístupu a jeho cíle v podobě komunikační kompetence. Otázkou je, do jaké míry se cíle cizojazyčného vzdělávání promítají do reálné výuky. Cílem výzkumu je posoudit, do jaké míry poskytuje výuka anglického jazyka na 2. stupni základních škol příležitosti k rozvíjení řečových dovedností poslechu, mluvení, čtení a psaní. Výzkumné šetření je realizováno jako videostudie. Výzkumným nástrojem je kategoriální systém, vytvořený na základě konceptu řečových dovedností. Výsledky ukázaly dominantní zastoupení recepce nad produkcí řeči žáky. Nejvíce zastoupenou řečovou dovedností bylo čtení a poslech, relativně méně měli žáci příležitosti k mluvení a psaní. Provedený výzkum ukázal především na výrazné rozdíly ve výuce různých učitelů, zejména v míře uplatňování cílového jazyka. Někteří učitelé vyučují převážně v cílovém jazyce, jiní v jazyce mateřském. Výuka anglického jazyka v rámci zkoumaného souboru vykazovala značné rozdíly v přístupu žáků k příležitostem k rozvíjení řečových dovedností ve výuce různých učitelů. Za významný faktor této tendence lze považovat nerovný přístup k příležitostem k učení již na úrovni vstupních podmínek, tj. především nízký počet kvalifikovaných učitelů.
Česky
Disertační práce se zaměřuje na téma řečových dovedností ve výuce anglického jazyka. Současné pojetí cizojazyčného vzdělávání vychází z komunikačního přístupu a jeho cíle v podobě komunikační kompetence. Otázkou je, do jaké míry se cíle cizojazyčného vzdělávání promítají do reálné výuky. Cílem výzkumu je posoudit, do jaké míry poskytuje výuka anglického jazyka na 2. stupni základních škol příležitosti k rozvíjení řečových dovedností poslechu, mluvení, čtení a psaní. Výzkumné šetření je realizováno jako videostudie. Výzkumným nástrojem je kategoriální systém, vytvořený na základě konceptu řečových dovedností. Výsledky ukázaly dominantní zastoupení recepce nad produkcí řeči žáky. Nejvíce zastoupenou řečovou dovedností bylo čtení a poslech, relativně méně měli žáci příležitosti k mluvení a psaní. Provedený výzkum ukázal především na výrazné rozdíly ve výuce různých učitelů, zejména v míře uplatňování cílového jazyka. Někteří učitelé vyučují převážně v cílovém jazyce, jiní v jazyce mateřském. Výuka anglického jazyka v rámci zkoumaného souboru vykazovala značné rozdíly v přístupu žáků k příležitostem k rozvíjení řečových dovedností ve výuce různých učitelů. Za významný faktor této tendence lze považovat nerovný přístup k příležitostem k učení již na úrovni vstupních podmínek, tj. především nízký počet kvalifikovaných učitelů.
Anglicky
The dissertation thesis deals with the topic language skills in Czech lower-secondary English classes. The research is a part of CPV Video Study employing a video-based methodology which is used to carry out observational analyses of the processes of teaching and learning in various school subjects. We focused on the communicative approach as the leading approach in foreign language education and the communicative competence as the goal of foreign language education. The question is whether and to what extent the goals of foreign language education are reflected in English classes in the Czech Republic. The general purpose of the research was to explore the quantity of opportunities which pupils have to develop language skills. A research instrument – a system of categories was developed. The research findings showed that pupils had more opportunities to use receptive skills (listening and reading) then productive skills (speaking and writing), but these opportunities differed among teachers. Major differences were found in the use of target language and mother tongue in the observed lessons. In some teachers the prevalent language of instruction is English, whereas in some teachers Czech is used predominantly. These differences imply that pupils have different opportunities to learn among different teachers. What we consider consider to be a significant factor of these findings are the different opportunities to learn at the input level – a low number of qualified teachers in Czech classes of English.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|