J 2012

Cyberbullying in context: Direct and indirect effects by low self-control across 25 European countries

VAZSONYI, Alexander T., Hana MACHÁČKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ, David ŠMAHEL, Alena ČERNÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Cyberbullying in context: Direct and indirect effects by low self-control across 25 European countries

Autoři

VAZSONYI, Alexander T. (840 Spojené státy), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

European Journal of Developmental Psychology, 2012, 1740-5629

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.885

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00057294

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000304311900005

Klíčová slova anglicky

Cyberbullying Self-control Deviance Problem behaviours Cross-cultural

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 7. 2015 10:14, doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Random samples of at least 1,000 youth, ages 9 to 16 years, from 25 European countries (N = 25,142) were used to test the salience of low self-control on cyberbullying perpetration and victimization (direct and indirect effects), framed by a cross-cultural developmental approach. Path models, which provided evidence of invariance by sex, tested the hypothesized links among low self-control as well as known correlates, including offline perpetration and victimization, and externalizing behaviours. Results showed positive associations between online and offline bullying behaviours (perpetration and victimization), and, more interestingly, both direct but mostly indirect effects by low self-control on cyberbullying perpetration and victimization; externalizing behaviours had little additional explanatory power. Importantly, multi-group tests by country samples provided evidence of quite modest differences in the tested links across the 25 developmental contexts, despite some observed differences in the amount of variance explained in the dependent measures.

Návaznosti

GAP407/11/0585, projekt VaV
Název: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty