2008
Humour in online sports commentaries
CHOVANEC, JanZákladní údaje
Originální název
Humour in online sports commentaries
Název česky
Humor v internetové sportovní publicistice
Autoři
CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
HumourTAP - Humour: Theories, Applications, Practices (Piotrków Trybunalski, Jan Kochanowski University), 2008
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/08:00050612
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
humor; sportovní publicistika; analýza diskurzu
Klíčová slova anglicky
humour; sportscasting; live text commentary; minute-by-minute commentary; discourse analysis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 17:17, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
V originále
The presentation deals with humour in online minute-by-minute sports commentaries (MBMs), i.e. match reports written by professional journalists in real time during sports games and made available to readers instantly on the Internet. The findings are based on online reports of recent football matches in English and published on the Guardian Unlimited website. Such sports commentaries are highly opinionated, with participants often highly critical of each other. Yet, their mutual irreverence is staged as a verbal spectacle full of verbal wit and insider humour. Humour in MBMs is interpreted as having basically two functions: on the one hand, it provides a metaphorical space in which the discourse participants can stage their mutual verbal contests and, on the other, it serves the purpose of bonding between the mostly male audience. The communication is so heavily dependent on the cultural and social context of the British speech community, as well as the readers’ fairly detailed knowledge of the past and the present of football, that it may be hypothesized that a kind of ‘joking culture’ is developing among the members of the virtual community of football fans.
Česky
Prezentace se zabývá humorem v internetové sportovní publicistice. Na základě materiálu z internetových stránek britského deníku The Guardian se ukazuje, že novináři a čtenáři spolu komunikují s velkou mírou humoru, který je vzájemně kritický. V interakci lze spatřovat náznaky existence tzv. "joking culture", a to v kontextu internetové komunikace, jejíž účastníci se - narozdíl od běžných konverzačních situací - kvůli internetovému prostředí navzájem neznají
Návaznosti
GA405/07/0652, projekt VaV |
|