k 2008

Humour in online sports commentaries

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

Humour in online sports commentaries

Název česky

Humor v internetové sportovní publicistice

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

HumourTAP - Humour: Theories, Applications, Practices (Piotrków Trybunalski, Jan Kochanowski University), 2008

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00050612

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

humor; sportovní publicistika; analýza diskurzu

Klíčová slova anglicky

humour; sportscasting; live text commentary; minute-by-minute commentary; discourse analysis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 17:17, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Anotace

V originále

The presentation deals with humour in online minute-by-minute sports commentaries (MBMs), i.e. match reports written by professional journalists in real time during sports games and made available to readers instantly on the Internet. The findings are based on online reports of recent football matches in English and published on the Guardian Unlimited website. Such sports commentaries are highly opinionated, with participants often highly critical of each other. Yet, their mutual irreverence is staged as a verbal spectacle full of verbal wit and insider humour. Humour in MBMs is interpreted as having basically two functions: on the one hand, it provides a metaphorical space in which the discourse participants can stage their mutual verbal contests and, on the other, it serves the purpose of bonding between the mostly male audience. The communication is so heavily dependent on the cultural and social context of the British speech community, as well as the readers’ fairly detailed knowledge of the past and the present of football, that it may be hypothesized that a kind of ‘joking culture’ is developing among the members of the virtual community of football fans.

Česky

Prezentace se zabývá humorem v internetové sportovní publicistice. Na základě materiálu z internetových stránek britského deníku The Guardian se ukazuje, že novináři a čtenáři spolu komunikují s velkou mírou humoru, který je vzájemně kritický. V interakci lze spatřovat náznaky existence tzv. "joking culture", a to v kontextu internetové komunikace, jejíž účastníci se - narozdíl od běžných konverzačních situací - kvůli internetovému prostředí navzájem neznají

Návaznosti

GA405/07/0652, projekt VaV
Název: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Grantová agentura ČR, Integrace v jazycích - jazyky v integraci