Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{976050, author = {Bubeníček, Petr}, booktitle = {Přesahování literatury: intermediální a interdisciplinární přístupy}, keywords = {literature; film; adaptation; Adelheid}, language = {cze}, title = {Poetika filmové adaptace: vyprávění v literární a filmové Adelheid}, url = {http://www.ucl.cas.cz/cs/akce/literarnevedne-forum/1188-prednaskovy-cyklus-2011-2012}, year = {2012} }
TY - SLIDE ID - 976050 AU - Bubeníček, Petr PY - 2012 TI - Poetika filmové adaptace: vyprávění v literární a filmové Adelheid KW - literature KW - film KW - adaptation KW - Adelheid UR - http://www.ucl.cas.cz/cs/akce/literarnevedne-forum/1188-prednaskovy-cyklus-2011-2012 N2 - Proměny myšlení o literatuře ve filmu přinesly v posledním desetiletí odklon od sémiotických přístupů. Odpor převážně angloamerických vědců k případovým studiím, jejichž cílem bylo posoudit věrnost filmu knižní předloze a skrytě či otevřeně zdůraznit mimořádnost literární kultury, přinesl v 90. letech minulého století nové formulování základních obrysů disciplíny. Badatelé začali ve větší míře využívat pojmové nástroje naratologie a intertextuality, a posléze se obrátili především ke zkoumání mediální produkce, kulturních tlaků ovlivňujících proces vzniku filmového přepisu, autorství, ekonomických vlivů na výsledný produkt apod.Jakou cestou se tedy dnes vydat, zajímá-li nás estetika výsledného „kulturního produktu“? Lze začlenit ve své podstatě formálně estetickou otázku po vztazích mezi literárností a filmovostí do úvah nad adaptací jako výsledkem kulturního dialogu? V přednášce budeme směřovat naši pozornost k filmu Františka Vláčila Adelheid, vycházejícího ze stejnojmenné Körnerovy novely. Vedle zamyšlení nad problematikou vyprávění v próze a ve filmové adaptaci se budeme zabývat vztahy mezi knihou, scénářem a výsledným filmem, stylovými posuny, reprezentací prostoru (krajiny) a tematizací dějin. ER -
BUBENÍČEK, Petr. Poetika filmové adaptace: vyprávění v literární a filmové Adelheid. In \textit{Přesahování literatury: intermediální a interdisciplinární přístupy}. 2012.
|