CHOVANEC, Jan. Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku. In XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia). 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Název česky Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Název anglicky Multimodal analysis and visual rhetoric of front pages in the British press
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia), 2009.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00056350
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky multimodalita; vizuální rétorika; titulní strana; kritická analýza diskurzu; vizuální metafora
Klíčová slova anglicky multimodality; visual rhetoric; front page; critical discourse analysis; visual metaphor
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Změněno: 11. 4. 2012 17:08.
Anotace
Příspěvek se věnuje multimodální analýze titulních stran britských deníků, které se vyznačují trendem k výrazné vizualizace komunikovaného obsahu. Vztah mezi verbální a vizuální formou zprávy není jednoznačný: může se jednat o vzájemnou souhru ale také o budování kontrastu mezi oběma složkami, často s tendencí vytvářet "slovně-vizuální hříčky". Text a jeho vizuální doprovod opouštějí své tradiční funkce: titulky již nejsou využívány pouze k "přenosu" ideačně pojímaných informací, kdežto fotografie ztrácejí svoji čistě dokumentární hodnotu. Jak odhaluje analýza těchto masmediálních komunikátů, souhra verbální a vizuální komunikace představuje komplexní proces, při němž dochází k evokaci stereotypů, manipulaci významů a aktivaci nejrůznějších presupozic, které ve svém důsledku mohou mít ve vztahu ke komunikované zprávě značný hodnotící potenciál.
Anotace anglicky
The presentation offers a multimodal analysis of front pages of British daily newspapers, noting the current tendency of significant visualization of the communicated content. The relation between the verbal and the visual forms of the message is not unequivocal: it can be a mutual interplay as well as a contrast, with a frequent tendency to construct "verbo-visual puns". The text and the visual element lose loosen traditional functions: headlines are no longer used only for the "transmission" of ideational content and photographs are losing their purely documentary value. As the analysis revelas, the inteplay between verbal and visual communication is a complex process that evokes stereotypes, manipulates meanings, and activates diverse presuppositions that may be adding a high evaluative potential to the text.
VytisknoutZobrazeno: 25. 5. 2024 19:52