2011
Teorie seriálové fikce : možné cesty naratologické analýzy televizního seriálu
KOKEŠ, RadomírZákladní údaje
Originální název
Teorie seriálové fikce : možné cesty naratologické analýzy televizního seriálu
Název anglicky
Serial fiction theory : possible narratological analysis techniques for the television serial
Autoři
Vydání
Praha, Intermediální poetika příběhu, od s. 228-257, 30 s. 2011
Nakladatel
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-85778-80-9
Klíčová slova anglicky
fictional worlds; narratology; poetics; television; series; tv show; analysis of style; cognitivism
Změněno: 19. 3. 2012 16:32, Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
V originále
Studie navrhuje původní koncepci jednotné teorie pro (televizní) seriálovou fikci, přičemž pod pojmem seriál rozumím oba významy: seriál i sérii. Zatímco román nebo film představuje ukončený celek, seriál je ze své podstaty dílo předkládané divákovi po částech. Mělo by být teoreticky uchopitelné a analyzovatelné i ve chvíli, kdy de facto ještě nebylo uzavřeno a jeho fikční svět se stále rozrůstá či se za určitou dobu opět rozrůstat bude. Fikční svět seriálu (makrosvět) je v mém pojetí nadřazen epizodické struktuře, tj. světům jednotlivých epizod. Jako takový stanovuje či modifikuje systém regulativních principů, v jehož rámci se v epizodách i napříč jimi příběhy realizují. Východisko teoretizování o seriálové fikci pak představuje cyklický proces generování fikčního světa. Ten provádí hypotetická entita kognitivně aktivního diváka během sledování seriálu, a to za určitých podmínek stanovených textem. Jádro studie pak představují nástroje, které jsem pro explikaci povahy tohoto procesu přepracoval či vytvořil: fikcizace, fikcipedie a fikční svět. Pomocí nich popisuji (a) možné strategie textu zprostředkovávající proud podnětů (fikcizace), (b) strategie hypotetického diváka při jejich zpracovávání a uspořádávání do vzájemných vztahů (fikcipedie) a (c) (re)konstrukci fikčního světa a příběhů, které se v něm odehrávají. Pro teorii seriálové fikce je přitom důležitá tenze mezi probíhajícími ději a fikčním světem. Tu podchycuji v návrhu narativní dynamiky, spočívajícím v členitém střetávání se statických oblastí mikrosvětů a subsvětů, jež zakládá narativní toky. Navrhovaná teorie chce být především pružná, přičemž jejím cílem je osvětlovat povahu seriálové fikci v její estetické bohatosti a přizpůsobovat se jejím možnostem – nikoli naopak.
Anglicky
This study puts forward an originally conceived, integrated theory for (television) serial fiction, in which in my view the term serial has two meanings: serial and series. While the novel and the film present a completed unit, a serial is basically a work presented to the viewer in parts. It ought to be theoretically graspable and analysable even when it has not yet been de facto concluded and its fictional world is still growing or is going to grow again after a certain time. In my view the fictional world (macroworld) of a serial is superordinate to the episodic structure, i.e. the worlds of the individual episodes. As such it determines or modifies the system of regulative principles under which the stories unfold within and across individual episodes. The basis for theorizing over serial fiction then involves a cyclical process for generating a fictional world. This is accompanied by the hypothetical entity of a cognitively active viewer watching the serial, in certain circumstances determined by the text. The study then focuses on devices which I have created or recreated to explain the nature of this process: fictization, fictipedia and the fictional world. By these means I describe (a) possible text strategies mediating the impulse stream (fictization), (b) the hypothetical viewer’s strategies for processing them and arranging them into mutual relations (fictipedia) and (c) the (re)construction of a fictional world and the stories that take place there, the tension between the action taking place and the the fictional world being of great importance for serial fiction theory. I take this into account in my proposition on narrative dynamics based on the ongoing confrontation of microworlds and subworlds which gives rise to narrative flows. The proposed theory aims primarily to be flexible, to illustrate the nature of serial fiction in all its aesthetic richness and to adapt to its potentials – not the opposite.
Návaznosti
AV0Z90560517, záměr |
|