k 2012

Kvalitativní výzkum online sociálních sítí

MACEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Kvalitativní výzkum online sociálních sítí

Název česky

Kvalitativní výzkum online sociálních sítí

Název anglicky

Qualitative research of social networking sites

Autoři

Vydání

New Media Inspiration 2012, 2012

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

nová média; studia nových médií; online sociální sítě; kvalitativní výzkum

Klíčová slova anglicky

new media; new media studies; social networking sites; qualitative research
Změněno: 19. 10. 2020 10:59, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Anotace

V originále

Výzkum online sociálních sítí se – podobně jako výzkum jiných oblastí, v nichž se odehrává sociální jednání – štěpí podél osy kvantitativní a kvalitativní metodologie. Kvalitativní formy výzkumu vycházejí z induktivní výzkumné logiky a směřují především k rozkrývání významových struktur, k porozumění aktérům a jejich motivacím a k analýze jejich jednání coby produkce významů. Mimo akademickou sféru bývá kvalitativní výzkum spíše podceňován jako přespříliš měkký, a to z několika důvodů: Jednak pro svou omezenou reliabilitu (její omezenost plyne z toho, že kvalitativní výzkum jen minimálně pracuje s kvantifikacemi). Jednak proto, že pracuje s malými, nereprezentativními vzorky, což limituje možnosti efektnější generalizace získaných závěrů. A jednak proto, že bývá podezříván ze zavádějící subjektivity a nedostatku patřičné rigoróznosti. V akademickém prostředí má nicméně kvalitativní výzkum médií a sociálního jednání své pevné místo – pro svou schopnost nabídnout detailní deskripci analyzovaných fenoménů a současně pro svůj induktivní charakter. Zmíněné otázky „stran kvality kvality“ jsou přitom poměrně přesvědčivě a již po několik desetiletí metodologicky vyřešeny, přičemž odpovědí na ně je, krom jiného, poměrně jasně formulovaná úloha kvalitativního přístupu ke zkoumané realitě: výstupem z patřičně vedeného kvalitativního výzkumu je, stručně řečeno, formulace netriviálních, na důkladném vhledu založených hypotéz, jež jsou dále otevřeny standardnímu kvantitativnímu testování. Cílem textu je prezentovat kvalitativní výzkum jako důležitou součást induktivně-deduktivního výzkumného procesu, který by měl být páteří empiricky orientovaných studií nových médií. Současně by měl text ukázat možnosti a limity především etnograficky orientovaného výzkumu online sociálních sítí a nabídnout přehled užívaných kvalitativních metod výzkumu komunikativního jednání. Studie se přitom bude opírat především o výzkumné práce, jež byly v souvislosti s online sociálními sítěmi řešeny v posledních třech letech na Katedře mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Výzkumy, jejichž výsledky budou v rámci textu shrnuty, se zabývaly problematikou uživatelských motivací, strategiemi při budování a reprezentaci vztahů, politickým jednáním a produkcí dichotomie privátního a veřejného prostoru.