J 2012

Perspektivy nákupních center v České republice s důrazem na lokalizaci v urbánním prostředí: příklad města Brna

KUNC, Josef, Petr TONEV, Zdeněk SZCZYRBA a Zuzana GREPLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Perspektivy nákupních center v České republice s důrazem na lokalizaci v urbánním prostředí: příklad města Brna

Název anglicky

Prospects of Czech shopping centres in view of their urban localization: the example of the city of Brno

Autoři

KUNC, Josef (203 Česká republika, garant, domácí), Petr TONEV (203 Česká republika, domácí), Zdeněk SZCZYRBA (203 Česká republika) a Zuzana GREPLOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Urbanismus a územní rozvoj, Brno, Ústav územního rozvoje, 2012, 1212-0855

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/12:00057095

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

nákupní centra; urbánní prostředí; perspektivy; Brno; Česká repubika

Klíčová slova anglicky

shopping centres; urban environment; prospects; Brno city; the Czech republic

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 11. 2012 15:59, Mgr. Petr Tonev, Ph.D.

Anotace

V originále

Nákupní centra jsou velice úspěšným fenoménem současné doby. O jejich expanzi lze v České republice hovořit od konce 90. let a zdá se, že hlavní vlna výstavby se zarazila spolu s počínající ekonomickou krizí v roce 2008. Některá centra mají problémy s odlivem zákazníků a první již také skončila. Trh je do značné míry nasycený a konkurence je velká. Rozhodujícími faktory úspěchu se stávají atraktivní lokalita, vhodný mix nájemců a stále populárnější možnosti zábavy a trávení volného času. Investice budou v dohledné době více směřovat do modernizací a rekonstrukcí starších prodejních jednotek, ale i do nových konceptů, např. typu retail park. Kontroverzní zůstává lokalizace velkých nákupních center mimo urbánní rezidenční prostor, ale i v blízkosti městských center, jež v důsledku odlivu návštěvníků nezřídka ztrácejí svoji obchodní a společenskou funkci.

Anglicky

A very successful phenomenon of the current era is shopping centres. The main wave of their expansion dates back to the end of the 1990s, but it came to a stop with the start of the economic crisis in 2008. Some centres have problems with the outfl ow of customers and a few have now closed down. The market is saturated in many places and competition is intense. Today’s decisive factors for success are attractive location, suitable mix of lessees, and more popular opportunities for entertainment and leisure. Investments will be directed at modernization and reconstruction of older commercial premises or new concepts such as retail parks. What remains controversial, however, is the localization of large shopping centres outside urban residential areas and near town centres, which often lose their commercial and social functions due to the outfl ow of visitors.

Návaznosti

IAA301670901, projekt VaV
Název: Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů
Investor: Akademie věd ČR, Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů