2012
Commuting for Retail Shopping as a Part of the Daily Urban System (Brno, the Czech Republic)
KUNC, Josef, Petr TONEV, Zdeněk SZCZYRBA a Bohumil FRANTÁLZákladní údaje
Originální název
Commuting for Retail Shopping as a Part of the Daily Urban System (Brno, the Czech Republic)
Název česky
Dojížďka za nákupy jako součást denního urbánního systému (Brno, Česká republika)
Autoři
KUNC, Josef (203 Česká republika, garant, domácí), Petr TONEV (203 Česká republika, domácí), Zdeněk SZCZYRBA (203 Česká republika) a Bohumil FRANTÁL (203 Česká republika)
Vydání
Geographia Technica, Cluj-Napoca, Cluj University Press, 2012, 2065-4421
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Rumunsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/12:00057096
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
dojížďka za maloobchodem; nákupní spád; nákupní zvyklosti; denní urbánní systém; denní nákupy základních potravin; brněnská aglomerace; Česká republika
Klíčová slova anglicky
commuting to retail shops; retail gravity models; shopping habits; daily urban system; daily foodstuffs shopping; Brno agglomeration; the Czech Republic
Změněno: 12. 1. 2013 19:31, RNDr. Bohumil Frantál, Ph.D.
V originále
Economic and social changes in the Czech Republic after 1990 have, besides others, been reflected in the shopping habits of its inhabitants. Not only the “standard” form of everyday shopping for basic provisions in corner shops is common today, but also daily visiting of specialized retail chain stores or shopping areas has become a standard phenomenon. Such daily shopping trips are often intertwined with commuting to work, school, or other services and have become an important factor in the daily lives of residents (not only in the larger agglomerations). This phenomenon has led to the creation of stronger links between the inhabitants within a daily urban system. It is the aim of this contribution to present and discuss selected results of commuting for retail shopping in Brno hinterland (the Czech Republic) with emphasis on daily foodstuffs shopping.
Česky
Ekonomické a společenské změny po roce 1990 v České republice se projevily také v nákupním chování obyvatel. Zcela zásadním způsobem se proměnily kulturní návyky již u několika generací. Typická je nejen „standardní“ forma denních nákupů základních potravin v malých neřetězcových prodejnách, určitým standardem se stala ovšem i denní dojížďka za nákupy do specializovaných maloobchodních řetězců. Tato dojížďka je často provázaná s dojížďkou do zaměstnání, škol či za jinými službami. Stále více však denní cesta za nákupy získává u obyvatel (nejen městských aglomerací) prioritu v jejich rozhodování, což dotváří stále silnější vazby obyvatel v rámci denního urbánního systému. Cílem příspěvku je prezentovat a diskutovat vybrané výsledky šetření dojížďky za maloobchodem v zázemí města Brna (Česká repubika) s důrazem na denní nákupy základních potravin.
Návaznosti
IAA301670901, projekt VaV |
|