W 2012

Linguistic Interaction and Participation in Media Discourses (seminar S47 at ESSE 2012)

CHOVANEC, Jan a Marta DYNEL

Základní údaje

Originální název

Linguistic Interaction and Participation in Media Discourses (seminar S47 at ESSE 2012)

Název česky

Jazyková interakce v mediálním diskurzu (seminář S47 na ESSE 20)

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Marta DYNEL (616 Polsko)

Vydání

2012

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Uspořádání workshopu

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Turecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/12:00060826

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

analýza diskurzu; jazyk masmédií

Klíčová slova anglicky

discourse analysis; language of the media

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2013 12:48, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Anotace

V originále

Various media forms and genres offer new modes of communication, necessitating modifications in the participation framework underlying interactions. The classic dyadic (speaker-writer) model of communication appears to be obsolescent in reference to the diversified communicative genres, whether private or public, facilitated by the media and technology. The workshop addresses the following topics: (1) participation framework and participation in traditional media discourses (e.g. televised/film/radio discourse) and other public discourses, whether or not mediatised, and (2) the nature of interaction and conversation in novel discourses related to computer-mediated communication (e.g. social media such as Facebook and Twitter, instant messaging and chat, blogs, or new forms of online journalism). More specifically, the following issues are addresssed: fictional, scripted and natural conversation; the status of TV viewers; linguistic traces of (un)ratifies participants beyond the dyad; and (mis)comprehension of meaning within/beyond the dyad. The seminar combines various analytic perspectives, including pragmatics of interaction, conversation and discourse analysis, interactional sociolinguistics, anthropological linguistics, and multimodality.

Česky

Nové formy a žánry médií umožňují nové způsoby komunikace a vedou k nutnosti upravit tradiční parcipační rámce popisující komunikační interakci mezi účastníky. Klasický dvojitý model komunikace je u moderních forem komunikace zastaralý. Seminář se zaměřil na rozbor následující problematiky: (1) participační rámce v tradičních masmédiích (TV, film, rozhlas) a jiných veřejných formách komunikace, a (2) interakce a konverzace v nových diskurzech vzniklých v souvislosti s elektronicky zprostředkovávanou komunikací (např. Facebook, Twitter, chaty, blogy, online žurnalistika, atd.).