ŠEVČÍKOVÁ, Anna, David ŠMAHEL a Mlada OTAVOVÁ. The perception of cyberbullying in adolescent victims. Emotional and Behavioural Difficulties. Routlege, 2012, roč. 17, 3-4, s. 319-328. ISSN 1363-2752. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/13632752.2012.704309.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The perception of cyberbullying in adolescent victims
Autoři ŠEVČÍKOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí), David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí) a Mlada OTAVOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Emotional and Behavioural Difficulties, Routlege, 2012, 1363-2752.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00057598
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13632752.2012.704309
UT WoS 000211884000009
Klíčová slova anglicky bullying; internet; online victimization; peer relationships; youth
Změnil Změnila: doc. Mgr. Anna Ševčíková, Ph.D., učo 319690. Změněno: 16. 9. 2012 16:16.
Anotace
The goal of this study was to explore how victims of cyberbullying perceive online aggressive attacks and when they see them as harmful. Interviews were carried out with 16 cybervictimised participants aged 15–17 years. The findings showed differences in the perception of online victimisation when perpetrated by an anonymous Internet user versus by a known person from the real world. The tendency of unknown online aggressors to threaten to hurt their victims offline increased the victims' feelings of harm. Where cyberbullying interconnected with the school environment, the feeling of harm was intensified by collective perpetration, and by onlookers being personally identifiable. Where cyberbullying was a part of traditional bullying, online victimisation being discussed at school reproduced the bullying and thus the trauma. The results showed that the link between cyberbullying and the physical environment is significant with respect to the victim's perception of its severity.
Návaznosti
GAP407/11/0585, projekt VaVNázev: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
LD11008, projekt VaVNázev: Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (Akronym: CSKA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Copingové strategie kyberšikany u adolescentů
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 04:16