Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. ZOUNEK, Jiří, Oto POLOUČEK and Michal ŠIMÁNĚ. (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic. Cham: Springer Nature, 2024, 288 pp. ISBN 978-3-031-58767-2. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-58768-9.

    2019

    1. ŠIMÁNĚ, Michal. České menšinové školství v Československé republice : Ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem (Czech minority education in the Czechoslovak republic : To the everyday life of primary schools in political district Ústí nad Labem). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 218 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 495. ISBN 978-80-210-9410-9.
    2. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Hidden curriculum and everyday life of socialist primary schools in Czechoslovakia. In Conference hidden curriculum, University of Latvia, Riga (June 19-20, 2019). 2019.
    3. ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století (Between Authoritarian and Democratic Regime : Historical Milestones of the Primary Education in Czechoslovakia during the Second Half of the 20th Century). In 27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. září 2019, Liberec. 2019.
    4. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Milestones in the History of Czechoslovak Education in the Second Half of the 20th Century. In European Conference on Educational Research (ECER) : Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, Hamburg, 2 – 6 September 2019. 2019.
    5. ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. Persecution of believers through the view of primary school teachers in socialist Czechoslovakia. In 61st International Scientific Conference of Daugavpils University, Daugavpils, Latvia, April 11 - 12, 2019. 2019.
    6. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study. In Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019.
    7. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Primary Education and Teaching Profession in Czechoslovakia between the Prague Spring and the Velvet Revolution. In Moulding Democratic Citizens : Democracy and Education in Europe’s Twentieth Century, 7.-9.11.2019, Halle. 2019.

    2018

    1. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Formation of the “New Teacher” in socialist Czechoslovakia. In International Standing Conference for History of Education (ISCHE) 40 - Education and Nature, August 29, – September 1, 2018, Berlin. 2018.
    2. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Rok 1968: Zmařená očekávání a začátek „éry strachu“ pohledem učitelů základních škol (1968: Thwarted expectations and the beginning of the “era of fear” from the point of view primary school teachers). 2018.
    3. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, 2018, vol. 54, No 3, p. 320-337. ISSN 0030-9230. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884.

    2017

    1. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Náboženská víra a učitelé základních škol v komunistickém Československu (pohledem pamětníků) (Religious Faith and Primary School Teachers in Communist Czechoslovakia (Witnesses' View)). 2017.
    2. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace (Normal Life In Not So Normal Times. Primary Schools And Their Teachers (Not Only) During The So-Called Normalization Period). Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 pp. ISBN 978-80-7552-709-7.
    3. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. O vstupování na tenký led. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin školství (Entering on thin ice. Oral History Research in Contemporary History Education). In Mnoho tváří orální historie. Od teorie a metodologie k výzkumné praxi, výuce i popularizaci, 15.-16. 2. 2017, Brno. 2017.
    4. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia. History of education. Taylor&Francis, 2017, vol. 46, No 4, p. 480-497. ISSN 0046-760X. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/0046760X.2016.1276970.
    5. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji (Socialist Primary School as Seen by Eyewitnesses : Probing teachers’ life in the South Moravia Region). Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 201 pp. ISBN 978-80-7552-493-5.
    6. ŠIMÁNĚ, Michal, Jiří ZOUNEK and Dana KNOTOVÁ. Učitelé základních škol v období pražského jara a počátku normalizace (Primary school teachers in the Prague Spring and at the beginning of normalization). In Mnoho tváří orální historie. Od teorie a metodologie k výzkumné praxi, výuce i popularizaci. 2017.
    7. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Život Karla – příběh učitele v socialistickém Československu (Karel's Life – the Story of a Teacher in Socialist Czechoslovakia). Orbis Scholae. Karolinum, 2017, vol. 11, No 1, p. 31-52. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.56.

    2016

    1. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků (On teaching in socialist Czechoslovakia through the perspective of contemporaries). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 21, No 3, p. 131-159. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-7.
    2. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Diktafon a/nebo dokument/historický pramen? Orální historie a archivní materiály ve výzkumu dějin socialistického školství (Dictaphone and/or documentary/historical source? Oral history and archival materials in research of history of socialist education). In Mücke, P.; Brychta, M. Na hranicích mezi minulostí a přítomností. Současné perspektivy orální historie. Vydání první. Praha: Česká asociace orální historie, 2016, p. 83-96. ISBN 978-80-7464-880-9.
    3. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Life Story of a Teacher in Socialist Czechoslovakia. At an Intersection of Oral History, Life History and Traditional History Sources. In The Eleventh European Social Science History conference in Valencia (Spain), 30th March - 2nd April. 2016.
    4. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií) (Oral history method in research of contemporary history of education (and digital technologies)). In Cyklus přednášek České pedagogické společnosti: Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum. 2016.
    5. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. „Musí ten váš chlapec navštěvovat výuku náboženství?“ Náboženská víra ve škole pohledem učitelů v komunistickém Československu ("Must your son attend the religious instruction?" Religious faith in school by the view of teachers in Communist Czechoslovakia.). In XV. setkání historiků a příznivců orální historie hrad Sovinec, 10. – 12. 6. 2016. 2016.
    6. ŠIMÁNĚ, Michal, Jiří ZOUNEK and Dana KNOTOVÁ. Učitelé základních škol jako nástroj ateizace společnosti v komunistickém Československu (Basic school teachers as a tool of secularization of society in communist Czechoslovakia). In XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu s tématem "Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu", České Budějovice, 15.-16. září 2016. 2016.
    7. ŠIMÁNĚ, Michal. Všeobecný školní řád Marie Terezie a jeho dopady na vývoj českého školství (Maria Theresas' General school ordinance and its impact on the development of Czech education). In Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 12-17. ISSN 0323-0449.
    8. KNOTOVÁ, Dana, Jiří ZOUNEK and Michal ŠIMÁNĚ. Vzdělávání učitelů základních škol v socialistickém Československu (1948-1989) (Education of primary school teachers in socialist Czechoslovakia (1948-1989)). In XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu s tématem "Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu". České Budějovice, 15.-16. září. 2016.
    9. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Život a práce učitele v (post)socialistickém Československu (Life and work of a teacher in (post)socialist Czechoslovakia). In XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu s tématem "Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu". České Budějovice, 15.-16. září 2016. 2016.

    2015

    1. ŠIMÁNĚ, Michal. České obecné menšinové školy a jejich učitelé v období první Československé republiky (Czech elementary minority schools and its teachers in the period of first Czechoslovak republic). In Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 26-30. ISSN 0323-0449.
    2. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti (The history of socialist education : terra incognita of historical-pedagogical research? To the issue of the sources of the past). Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 25, No 3, p. 319-344. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-3-319.
    3. KNOTOVÁ, Dana, Michal ŠIMÁNĚ and Jiří ZOUNEK. K problematice zdrojů poznání soudobých dějin školství v Československu (To the issue of the sources of the contemporary history of education in Czechoslovakia). In IV. konference České asociace orální historie: "Na hranicích mezi minulosti a přítomností. Perspektivy orální historie." Ostrava, 19.-20. března 2015. 2015.
    4. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Oral history in researching socialist education in the Czech Republic. In Oral history in Central-Eastern Europe: Current research areas, challenges and specificity, University of Lodz, 17-18 September, 2015, Lodz, Poland. 2015.
    5. ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. Orálně-historická témata z oblasti dějin školství na mezinárodních konferencích (Oral-historical topics in the history of education at the international conferences). In Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 495-496. ISSN 1805-9511.
    6. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Resources mediating the history of primary schooling during the normalization period in the Czech Republic (1969-1989). In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
    7. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Soudobé dějiny školství jako výzva pro historicko-pedagogický výzkum i výuku (dějin pedagogiky) (Contemporary history of education as a challenge for historical and educational research and teaching (history of education)). In Aktuální situace a perspektivy dějin pedagogiky jako vědního oboru a jako vyučovacího předmětu. Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 4. února, 2015, Praha. 2015.
    8. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Teoretické ukotvení výzkumu životních příběhů učitelů a možnosti jejich analýzy (This theoretical background of research the life stories of teachers and the possibilities of their analysis). In XIV. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 10.-12. 6. 2015, hrad Sovinec. 2015.
    9. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství : k metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu (Research in the contemporary history of education and schooling : on methodological questions of historical-pedagogical research). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 3, p. 89-112. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-3-6.

    2014

    1. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Everyday life at primary school through the prism of teachers in the era of so called normalization in Czechoslovakia (1969-1989). In Power aDemocracy. XVIII. International Congress of Oral History, Barcelona, 9-12 July 2014. 2014.
    2. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Everyday life in primary schools as seen by teachers in the so-called Normalization period in Czechoslovakia (1969-1989). In The many voices of oral history. Power and democracy. XVIII. International Congress of Oral History. Barcelona 9-12 July, 2014. Barcelona: University of Barcelona, 2014, p. 1057-1067. ISBN 978-84-393-9167-8.
    3. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Metodologické otázky výzkumu každodenního života základní školy v období normalizace (s využitím orální historie) (Methodological questions of research of everyday life of elementary schools in the normalization (using oral history)). In Škola a vzdělání v soudobých dějinách, Praha, 29. 10. 2014. 2014.
    4. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Teachers in Totalitarian Regime – Life and Work of Teachers in Czechoslovakia in the Era of so called Normalization (1969-1989). In The Tenth European Social Science History Conference in Vienna. 2014.
    5. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989). In European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Porto, Portugal, 1-6 September 2014. 2014.
    6. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Učitel v době normalizace (The teacher in the period of normalization). In XXII. ročník konference České asociace pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí, 8.-10. září, Olomouc. 2014.
    7. ŠIMÁNĚ, Michal. Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti (Teachers of Czech Volksschule from the Perspective of the History of Everyday Life). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 3, p. 89-122. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-6.
    8. ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Učitelé v totalitním režimu – život a práce učitelů v Československu v letech 1969-1989 (Teachers in a totalitarian regime - the life and work of teachers in Czechoslovakia in the years 1969-1989). In Současná škola - "Dílna lidskosti"?, Uherský Brod, 27.-28. března 2014. 2014.
    9. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu (Introduction to the Study of History of Education and Schooling. Chapters from the methodology of historical research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 pp. ISBN 978-80-210-6944-2.

    2013

    1. ŠIMÁNĚ, Michal. Everyday life in Czech elementary minority school in the First Czechoslovak Republic in 1918-1938. In The European Conference on Educational Research ECER 2013 "Creativity and Innovation in Educational Research", Istanbul, Turkey, 9-13 September 2013. 2013.
    2. ŠIMÁNĚ, Michal. Každodennost české obecné menšinové školy v období první Československé republiky (Everyday Life of Czech elementary minority School during the First Czechoslovak Republic). In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad labem. 2013.
    3. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství (Oral history as a challenge for research of contemporary history of education). In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad Labem. 2013.

    2012

    1. KUČEROVÁ, Silvie and Michal ŠIMÁNĚ. Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum. In XV. International Conference of Historical Geographers, August 6–10, 2012, Prague, Czechia. 2012.
    2. ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. České obecné menšinové školství ve světle vybraných česky psaných pedagogických časopisů z let 1918-1938 (Czech elementary minority education in the light of selected czech pedagogical journals of the years 1918-1938). In Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (Prezentace školství a vzdělanosti). Praha, 25. října 2012. 2012.
    3. ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách v letech 1918-1938 (The Law Metelka and its application in the establishment of the German elementary minority school in Roudniky in years 1918-1938). In Ježková, Věra. Kvalita ve vzdělávání: XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Praha, 10.-12. září 2012: sborník příspěvků [CD-ROM]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, p. 648-654. ISBN 978-80-7290-620-8.
    4. ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938) (The Law Metelka and its application in the establishment of the German elementary minority school in Roudniky (1918-1938)). In Kvalita ve vzdělávání : XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Praha, 10.-12. září 2012. 2012.

    2011

    1. ŠIMÁNĚ, Michal. Czech elementary minority education in the Czechoslovak Republic in northern Bohemia on the example of Ústí nad Labem from 1918 to 1938. In Emerging Researchers’ Conference ECER 2011 “Urban Education”, Berlin, Germany. 2011.
    2. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Hana ZUKALOVÁ. ICT v českých základních školách – ohlédnutí za vývojem v poslední dekádě (ICT in Czech basic schools - a history of the last decade). In Škola - statický element v sociálnej dynamike. 2011.
    3. ŠIMÁNĚ, Michal. Německé školské stávky jako projev nesouhlasu s českým menšinovým školstvím v prvních letech existence ČSR (The german school strikes as a manifestation of disagreement with the Czech minority education in the first years of CSR). In Konference Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. Olomouc. 2011.
    4. ŠIMÁNĚ, Michal. Postoje a projevy německého obyvatelstva k československému menšinovému školství v ČSR na příkladu soudního okresu Ústí nad Labem (The attitudes and manifestations of the German population to the Czechoslovak minority education in Czechoslovakia based on an example of the judicial district of Usti nad Labem). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 521-525. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-57.
    5. ŠIMÁNĚ, Michal. Postoje a projevy německého obyvatelstva k československému menšinovému školství v ČSR na příkladu soudního okresu Ústí nad Labem (The attitudes and manifestations of the German population to the Czechoslovak minority education in Czechoslovakia based on an example of the judicial district of Usti nad Labem). In Konference ČAPV 2011. 2011.
    6. ŠIMÁNĚ, Michal. Zřizování českých obecných menšinových škol v soudním okrese Ústí nad Labem v období Československé republiky (1918-1938) (The foundation of Czech elementary minority schools in the judicial district of Usti nad Labem in the Czechoslovak Republic (1918-1938)). In Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata - ideje - realizace. Sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16.-17. února 2011 v Praze. Brno: Tribun EU, 2011, p. 21-26. ISBN 978-80-263-0064-9.
    7. ŠIMÁNĚ, Michal. Zřizování českých obecných menšinových škol v soudním okrese Ústí nad Labem v období Československé republiky (1918-1938) (The foundation of Czech elementary minority schools in the judicial district of Usti nad Labem in the Czechoslovak Republic (1918-1938)). In Konference ČPdS. Místo vzdělávání v současné společnosti: Paradigmata - ideje - realizace, Praha. 2011.

    2010

    1. ŠIMÁNĚ, Michal. E-learning - součást našeho života? (E-learning - a Part of our Lives?). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, roč. 15, No 2, p. 187-192. ISSN 1803-7437.
    2. ŠIMÁNĚ, Michal. K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918 (To the problems of the foundation of the czech minority elementary schools in Usti nad Labem and its surooundings during 1867-1918 period). E-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, vol. 2010, No 4, p. 83-92. ISSN 1213-7499.

    2009

    1. ŠIMÁNĚ, Michal. K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918 (To the problems of the foundation of the Czech minority elementary schools in Ústí nad Labem and its surroundings during 1867 1918 period). In Konference Tradice veřejného demokratického vzdělávání v českých zemích, Olomouc. 2009.
    2. ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku (Reflections of celebrations of J. A. Comenius in 1892 in periodical press). In 120 let Muzea Komenského v Přerově a oslavy Komenského v roce 1892 ve střední Evropě. Přerov: Muzeum Komenského v Přerově, 2009, p. 128-141, 13 pp. ISBN 978-80-87190-04-3.
Display details
Displayed: 23/9/2024 01:27