Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 108 »
17. 10.
2024

Vystavování mikrocertifikátů z Informačního systému MU

Informačně přínosné | 3 | 3
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) rozšířil možnosti IS MU o vystavování mikrocertifikátů, které probíhá ve spolupráci se systém Mikrocertifikat.cz. O tomto systému jsme informovali v novince Systém pro ověření pravosti mikrocertifikátů Mikrocertifikat.cz.

V programech celoživotního vzdělávání (CŽV) může fakulta nebo jiná součást školy založit plán CŽV, který označí jako ukončený mikrocertfikátem. Tento plán popisuje zpravidla kratší kurz(y), jejichž zátěž odpovídá několika ECTS kreditům, ale mohou být i rozsáhlejší, s několika předměty, případně vícesemestrální.

Evidence takového plánu v IS MU dovoluje uložit všechny údaje nutné pro vystavení mirkocertifikátů a pro vznikající Společný online katalog kurzů, kde budou prezentovat nabídku kurzů všechny zapojené instituce. Údaje pro mikrocertifikáty mohou být v několika jazycích.

Obr. 1: Zadání údajů k mikrocertifikátům v plánu CŽV

Samotné vystavování a následná správa vydaných mikrocerifikátů probíhá ve studijní evidenci a pověřené osoby ji mohou provádět jak jednotlivě, tak hromadně pro všechny účastníky CŽV, kteří splnili stanovené podmínky. Při vystavování mikrocertifikátů konkrétním absolventům se doplňují jejich individuální a osobní údaje ze studijní evidence.

Obr. 2: Vystavení mikrocertifikátu

Prodej kurzů CŽV je možné realizovat v Obchodním centru IS MU. Po zaplacení objednávky může systém založit studium v daném plánu a zapsat jednotlivé předměty, což znamená další usnadnění administrativy zaměstnancům školy.

Vydané mikrocertifikáty je možné zneplatnit a bude řešeno také jejich přepečetění, pokud vyprší jejich časové razítko. Aby byla práce s novou agendou pohodlnější, IS MU podporuje testovací mikrocertifikáty, které mohou být použity ke kontrole údajů před vydáním ostrých verzí.

Vystavený mikrocertifikát se vloží do přijímárny absolventa jako dvojice souborů. Prvním je datový soubor ve formátu JSON-LD a druhým soubor ve formátu PDF, který reprezentuje vizuální podobu vydaného osvědčení. Soubory jsou zapečetěné a opatřené časovým razítkem, aby bylo možné ověřit jejich pravost. Online je možné ověřit originalitu v systému Mikrocertifikat.cz a to zadáním kódu pro ověření, nebo vložením souboru JSON-LD. Tento datový soubor je kompatibilní a použitelný také v rámci služby EU Europass.

Aktuální verzi mikrocertifikátu může absolvent získat z aplikace IS MU E-výpisy, která zařídí i aktualizaci zapečetění s časovým razítkem.

Obr. 3: Stažení mikrocertifikátu z aplikace E-výpisy

Masarykova univerzita touto cestou vydala již přes dvě stovky mikrocertifikátů v několika různých kurzech CŽV.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
17. 10.
2024

Ohlédnutí za 14. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Zajímavé | 1 | 1
Novinky

Dne 11. září 2024 se v prostorách Fakulty informatiky Masarykovy univerzity konal již 14. ročník tradiční Open space konference (OSK), věnované aktuálním trendům v oblasti e-learningu, tentokrát se zvláštním zaměřením na roli umělé inteligence (AI) ve vzdělávání. Konference nabídla bohatý program s řadou praktických ukázek a diskusí, které se soustředily nejen na přínosy, ale také na výzvy, které AI ve výuce přináší.

Obr. 1: Prezentace k Novinkám v IS MU

První prezentace konference byla zaměřena na využití umělé inteligence ve výuce. Přednášející ukázal, jak AI nástroje, které jeho studenti používali, mohou oživit tradiční výuku. Představil také bakalářskou práci věnovanou tomuto tématu. Diskuse se dotkla výzev spojených s kontrolou originality prací a s využitím AI v závěrečných pracích. Následující příspěvek se zaměřil na efektivní metody plánování a vedení hybridní výuky, kdy důležitým aspektem bylo budování vztahu mezi studentem a vyučujícím a motivace studentů k aktivnímu zapojení do výuky.

Druhý blok zahájila přednáška o inovativním způsobu hodnocení pomocí tzv. únikových her, které jsou využívány ve výuce právnické angličtiny. Publikum mělo možnost si interaktivní únikovou hru také vyzkoušet. Diskuse se točila kolem vyvážení serióznosti a hravosti této metody a možnosti offline verze těchto her. Následující příspěvek se věnoval využití imerzivní virtuální reality ve výuce. Přednášející s účastníky sdílela také výsledky výzkumu, který se zabýval využitím této technologie ve výuce zeměpisu či jazyků.

Obr. 2: Konzultace na informačním stánku

Ve třetím bloku konference navázala příspěvkem zaměřeným na generativní umělou inteligenci v kontextu autorského práva. Přednášející odpovídal na otázky ohledně ochrany AI generovaných výstupů a diskutoval i právní aspekty používání populárních AI nástrojů. Následně byly představeny novinky v aplikaci Odpovědníky, které umožňují lepší vyhodnocování a správu studentských odpovědí. Na závěr příspěvku byly zmíněny budoucí změny v aplikaci. Konferenci uzavřel příspěvek s přehledem novinek v IS MU. Byly představeny nové funkce v aplikaci Tudle a KvIS, včetně možnosti verzování interaktivních osnov či nového mobilního notifikačního systému.

Obr. 3: Přestávka na dvorku FI MU

Letošní ročník OSK opět přinesl praktické ukázky využití technologií ve výuce a inspirativní diskuse o jejich dalším vývoji. Tradičně byl součástí konference také bohatý doprovodný program. Účastníci si mohli zasoutěžit o tekuté ceny v oblíbené soutěži nebo navštívit některý z konzultačních stánků.

Prezentace s anotacemi, fotogalerie z letošní Open space konference i informace z předchozích ročníků jsou k dispozici na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2024/

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
27. 8.
2024

Rozvoj Informačního systému MU v roce 2023

Zajímavé | 2 | 2
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil výroční zprávu za rok 2023.

Rozvoj IS MU se v roce 2023 tradičně zaměřil na elektronizaci vybraných agend a na průběžnou optimalizaci aplikací sloužících k administrativní podpoře studia i elektronické výuky. Oblast administrativy studia byla významně rozvíjena s ohledem na elektronizaci státních závěrečných zkoušek a systém ukládání závěrečných prací. Došlo k významné úpravě v registraci předmětů, která se dotkla předmětů TV. Pracovníci studijních oddělení mají nově možnost zapsat seminární skupiny prostřednictvím studentské aplikace a hromadně zavést omluvenky. Administrátoři studentských praxí se dočkali rozšířených možností exportů v agendě Praxe a nového přehledu o průběhu evaluace praxe.

Opomenuty nebyly ani e-learningové aplikace. S důrazem na zajištění přijímacího řízení byly rozvíjeny zejména Odpovědníky, díky kterým mohly být testy studijních předpokladů realizovány v elektronické podobě. Inovace zahrnovaly i úpravy v přihláškách a podporu pro přihlašování na termíny TSP. Agenda Správce souborů byla doplněna o Prohlížeč obrázků s rozšířenými funkcemi, E-kurzy získaly nové funkce v oblasti přihlašování a do Interaktivních osnov přibyl ukazatel “Nastudováno”. V důsledku rozmachu umělé inteligence byla vytvořena zcela nová sekce na Elportále (https://elportal.cz) reflektující aktuální trendy využití AI ve výuce.

Obchodní centrum bylo propojeno s Úřadovnou pro uzavírání smluv prostým podpisem a vznikla podpora pro online platby Google Pay, QR platby a okamžité platby bankovním převodem.

V oblasti spisové služby byla poskytována rozsáhlá podpora pro skenování studijních spisů a průběžně zaváděny nové agendy pro elektronizaci dokumentů a procesů. IS MU byl také průkopníkem v automatické konverzi elektronických dokumentů do listinné podoby, což z něj učinilo první instituci v ČR po České poště, která ji umožňuje. Dále byl realizován jmenný rejstřík a implementovány novinky v datových schránkách. Spisová služba byla navázána na Registr obyvatel ČR a byla umožněna automatizace digitálních úkonů v této službě pomocí Identity občana.

Designové změny směřující k uživatelské přívětivosti celého systému zahrnovaly např. poptávaný tmavý design IS MU včetně dalších volitelných motivů v tmavém prostředí a refaktorizaci uživatelského rozhraní aplikace Průzkumy.

Systém Pravydiplom.cz byl zpřístupněn v responzivním designu vhodném pro použití na mobilních zařízeních. V IS MU i systémech na odhalování plagiátů Theses.cz, Odevzdej.cz a Repozitar.cz byl završen vývoj nového algoritmu, který v roce 2023 získal cenu MUNI Innovation Award.

Pokračovaly další vývojové práce v agendách sloužících k hodnocení akademických a neakademických pracovníků. Portfolio elektronických školení v IS MU bylo významně rozšířeno např. o BOZP školení pro pregraduální studenty. V roce 2023 započaly práce na atestaci spisové služby, akreditaci Digitálního archivu MU a zajištění podpory pro archivní software Archivu MU.

Obr. 1: Graf využití Informačního systému za rok 2023*

O všech výše uvedených novinkách byli uživatelé informováni prostřednictvím Novinek a zajímavosti ze světa IS MU Novinek (přihlásit se k odběru novinek) či Deníčku.

Výroční zprávy z předchozích let jsou dostupné pro autentizované uživatele v IS MU → Systém → [Obecné] → [Výroční zprávy]. Neautentizovaní uživatele je naleznou v sekci Více o IS MU v dolním panelu úvodní stránky.


* Na vodorovné ose grafu jsou měsíce roku 2023 a na svislé ose je znázorněn počet otevřených stránek na is.muni.cz v příslušném měsíci. Zobrazují se pouze autentizované přístupy, a to po jednotlivých fakultách MU.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
16. 7.
2024

Jednání snadno a přehledně přímo v IS MU

Zajímavé | 4 | 4
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) mimo vylepšování stávajících aplikací pokračuje i ve vývoji zcela nových. V tomto případě byla vyvinuta aplikace Jednání, která může snížit závislost na externích dodavatelích při online, prezenčních nebo hybridních schůzích. Využít ji mohou orgány univerzity i univerzitní veřejnost.

Aplikace umožňuje správu jednání jak před jeho zahájením, tak během jeho trvání. Pro správce je připraveno intuitivní rozhraní pro nastavení jednotlivých komponent, definici účastníků a kopírování nastavení z minulých jednání.

Obr. 1: Aplikační menu

Aplikace obsahuje komponenty program, náhled dokumentu, videohovor a chat, které lze libovolně využít dle potřeb konkrétního setkání. Aplikace umožňuje prezentaci dokumentů v různých režimech, včetně předání role prezentujícího jinému účastníkovi jednání. Dokumenty jsou přitom bezpečně uloženy na dokumentovém serveru IS nebo ve spisu. Dále nabízí uspořádání hlasování připravených přímo v aplikaci nebo prostřednictvím E-voleb.

Obr. 2: Nastavení jednání

Tvorba či úprava jednání je možná skrze formulář rozdělený do několika oblastí. Editace je možná i v průběhu schůzky. Po ukončení jednání se o něm ukládají podrobnosti, lze si zpětně prohlédnout nastavení, program vč. všech připojených dokumentů a hlasování, protokol se všemi účastníky a provedenými akcemi (připojení, hlasování, změna prezentovaného dokumentu atd.). Rovněž se zpřístupní záznam, bylo-li jeho pořízení správcem jednání požadováno v nastavení.

Pro neplánované online schůzky zpřístupňuje aplikace Jednání také okamžité videohovory.

Obr. 4: Naplánování jednání nebo okamžitý videohovor

Obr. 4: Náhled na probíhající jednání





Vývoj aplikace Jednání byl realizován v rámci projektu Národního plánu obnovy specifického cíle C3 Digitalizace činností přímo souvisejících se zajištěním vzdělávací činnosti a administrativních úkonů spojených se studijní agendou.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  ... 108 »