Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1  ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »
4. 7.
2007

Multimédia jako součást rapid e-learningu na konferenci SCO2007

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Letošní ročník mezinárodní konferece SCO (Sharable Content Object) se konala na Ekonomicko-správní fakultě MU ve dnech 30. - 31. 6. 2007. Tato konference, "hostující" po jednotlivých fakultách MU, se zabývá pokročilými tématy a novinkami z oblasti elektronické podpory výuky. Účastníci měli možnost navštívit celou řadu velmi zajímavých přednášek z oblasti výzkumu i aplikace e-learningových technik i technologií z řad vědeckých pracovníků i vyučujících.

Konferenci zahájila doc. RNDr. Ivana Černá, CSc., prorektorka pro informační technologie MU. Během jejího projevu měli účastníci mimo jiné také možnost shlédnout nové demonstrační video prezentující možnosti servisního střediska pro podporu e-learningu na MU. Tento úvod předeslal poměrně široké zastoupení příspěvků vyučujících z Masarykovy univerzity, kteří prezentovali mimo své pedagogické práce také své zkušenosti s využíváním elektronické podpory IS MU. Z jednotlivých příspěvků jednoznačně vyplynulo, že vyučující velmi oceňují a aktivně využívají nabízený servis v podobě projektu e-techniků a servisního střediska a že tyto aktivity přispívají k rychlejšímu a efektivnějšímu začlenění moderních technologií do výuky.

Projekty pro podporu e-learningu běžícími na MU a s tím spojenými procesy se zabývala i Ing. Brandejsová ve svém příspěvku Tvorba multimediálních a interaktivních objektů na Masarykově univerzitě pro rapid e-learning. Vysvětlila, proč se univerzita v rámci svých aktivit soustředí na podporu tzv. rapid e-learningu a jaký význam v tomto procesu mají e-technici a především nové servisní středisko. Na závěr představila i konkrétní inovativní multimediální pomůcky, které již byly v servisním středisku pro vyučující vytvořeny.

Kromě jednotlivých tematických přednáškových bloků probíhala paralelně během celé konference i Přehlídka kurzů a technických řešení v e-learningu. Zde měli možnost jednotliví vyučující osobně představit svou koncepci výuky podpořené informačními technologiemi a konzultovat své představy s ostatními.

Článek Ing. Brandejsové naleznete v sekci Články.


Obr. 1: Animace pohybu

4. července 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 7.
2007

Elportál představen na konferenci Alternativní metody výuky 2007

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Již popáté se dne 26. dubna 2007 v Praze na půdě Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy konala mezinárodní e-learningová konference Alternativní metody výuky. Zúčastnilo se jí přes 100 účastníků z českých i slovenských vysokých škol i dalších organizací. Během celého dne mohli návštěvníci sledovat přednášky s tematikou e-learning a distanční vzdělávání, či multimediální podpora výuky.

Za Masarykovu univerzitu vystoupila v dopolední plenární sekci Ing. Brandejsová s přednáškou na téma Elportál – e-learning na Masarykově univerzitě. Představila v něm nejprve ve stručnosti propracovaný systém podpory, jež MU poskytuje vyučujícím využívajícím e-learning ve výuce, a dále pak Elportál, který slouží jako ucelený informační zdroj pro celou oblast elektronické podpory výuky nejen vyučujícím na MU, ale i široké veřejnosti. Z celé prezentace, na které Ing. Brandejsová předvedla jednotlivé sekce Elportálu jako např. Zkušenosti vyučujících, či Tipy, jak na studenty, účastníky konference podle ohlasů asi nejvíce zaujaly vystavené multimediální objekty vytvořené Servisním střediskem MU a sekce e-publikace, která má vlastní ISSN a slouží vyučujícím z celé univerzity k vystavování svých autorských výukových děl.

V rámci konference proběhlo i několik komerčních prezentací s nabídkou řešení pro e-learning a také sekce, ve které jednotliví vyučující představovali konkrétní implementace e-learningu ve svých předmětech.

Článek Ing. Brandejsové z konference AMV 2007.


Obr. 1: Elportál: úvodní strana, výukové publikace, multimediální a interaktivní objekty

4. července 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
16. 5.
2007

Elportál a centrální podpora e-learningu na MU

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
Oficiální e-learningový portál Masarykovy univerzity Elportál, který slouží významnou měrou jako zdroj inspirace pro pedagogy v oblasti e-learningu, se za poslední období velice rozvinul. Jeho rozvoj souvisí s rozvojem e-learningu na MU: za využití e-learningových agend v IS MU a fakultní podpory e-techniků, v letošním roce také za podpory servisního střediska má rozmach e-learningu na Masarykově Univerzitě velmi dobře nakročeno.
Na mnohých univerzitách často využití IT ve výuce spočívá jen na těch nejprůkopničtějších učitelích, ale na MU se daří vytvářet takové podmínky, že univerzita zaznamenává plošný rozvoj e-learningu za aktivní účasti významného počtu učitelů.

Proto se také zejména v průběhu letošního roku na Elportálu objevily nové a inspirativní výsledky projektů v oblasti e-learningu. Ty jsou zpracovány formou stručných případových studií v Ukázkách multimédií a interaktivních objektů a dále Elportál obsahuje informace ke zcela novému subprojektu Servisního střediska pro podporu e-learningu na MU.

Servisní středisko pro e-learning

je celouniverzitní pracoviště, které pomáhá všem učitelům na MU obohatit výuku multimediálními prvky s cílem zvýšit názornost výuky nebo přitažlivost pro studenty. Pracovníci tohoto servisního střediska zpracovávají pro učitele nejčastěji textový materiál (do formy Odpovědníků - testů, webových stránek, dokumentů), obrazový materiál (do formy schémat, animací, videa) a jiné vizualizace vhodné k podpoře výuky.

Ukázky multimédií a interaktivních objektů

resp. zakázky servisního střediska v praxi odkrývají seznam zajímavých projektů zpracovaných servisním střediskem.

Obr. 1: Digitalizace testových otázek obsahující audionáhravky, digitalizace videonahrávky, galerie studentských prací a úprava videa pro webovou prezentaci

Zkušenosti vyučujících

kteří používají e-learningové aktivity ve výuce, byly pro lepší orientaci kategorizovány do následujících skupin aktivit:
  • Pracovní aktivita během semestru
  • Ověřování znalostí studentů
  • Strategie hodnocení studentů během semestru
  • Průzkum, výzkum, názory
  • Orientace studentů v kurzu

Velký rozvoj zaznamenala i oblast elektronických výukových publikací
kde přibylo mnoho nových publikací, které jsou buď zajímavé obsahem, anebo jsou zpracovány názorně a obsahují multimediální prvky. Motivačním prvkem je pro učitele možnost publikovat své elektronické výukové dílo a uvádět ISSN v bibliografických citacích. Zároveň Elportál přispívá ke snižování rizika zneužití práv autora, který dává své kvalitní elektronické materiály k dispozici ve výuce nebo i všem v Internetu.

Na MU je podporován tzv. rapid e-learning. Jde o elektronickou podporu výuky, kde tvorba e-kurzů probíhá ve velmi krátkém čase nebo s informacemi velmi krátké životnosti, vhodné pro prezenční a kombinovanou výuku, pro bezprostřední předání, sdílení nebo ověřování znalostí současně s řízením kvality těchto kurzů a osvojením informačních technologií. Učitelům je doporučováno začít např. jen s jednou či dvěma aktivitami ve výuce a postupně přidávat do kurzu další. Je užitečný pro učitele, kteří by chtěli využít IT ve své výuce, ale buď s e-learningem začínají nebo nemají čas na tvorbu komplexního kurzu. Za tímto účelem jsou k dispozici na Elportálu především informace, jak začít s tvorbou e-learningové aktivity, kontakt na fakultního e-technika, pracovníka, který je k dispozici učitelům na fakultě - nabízí informace o možnostech e-learningu v IS MU, zajišťuje jim školení na míru v základních e-learningových agendách IS MU, odpovídá na dotazy, konzultuje s učitelem a poskytuje zpětnou vazbu vývojářům IS MU. Současně zde učitel nalezne kontakt na servisní středisko (s-techniky) pro zpracování multimediálního/interaktivního objektu a další užitečné informace: Tipy, jak na studenty, Novinky v IS MU, Postupy Krok za krokem, Nápovědy, FAQ a další.

16. května 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
16. 5.
2007

E-learning: Vkládání matematických výrazů

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
Na Masarykově univerzitě používají učitelé přírodovědných oborů při elektronické podpoře výuky vkládání speciálních výrazů, například matematických výrazů nebo chemických vzorců. Tyto výrazy využijí kdekoli v elektronických výukových materiálech, například v agendě testových sad otázek, tzv. Odpovědníku (učitel konstruuje otázky a studenti na ně různým způsobem odpovídají.) Odpovědníky pak jsou využity ve výuce, například pro celosemestrální procvičování nebo zkoušení, ale i průzkumy a další interaktivní využití.

Na přání uživatelů byl změněn způsob vyhodnocování obsahu značek pro matematiku. Stávající systém MimeTeX byl nahrazen systémem, který pro generování obrázků s vzorci používá skutečný sázecí systém TeX. Původní řešení neumožňovalo použití plné škály výrazových prostředků pro sazbu matematiky. V novém systému mohou uživatelé používat veškeré konstrukce prostředí AMSLaTeX, tak jak jsou v matematice zvyklí například ze sazby svých článků a skript.

Použití skutečného TeXu také umožnilo zavést i další vylepšení, například renderování obrázků v různých rozlišeních. Zadání písemky pro tisk na tiskárně tak může mít matematické vzorce v rozlišení, které je vhodnější pro tiskárnu, a současně zachovat čitelnost na obrazovce při rozlišení obrazovky. Systém je připraven na použití i v jiném prostředí než je matematika - jde jen o použití vhodného stylu pro daný obor. Pro nový systém byla vytvořena i kontrolní aplikace (Osobní administrativa -> Systém -> TeX2img), ve které uživatel může experimentovat se sazbou vzorců a v případě syntaktické chyby rovnou vidět i textové chybové hlášení systému TeX.

Popis nových možností včetně příkladů a aplikace na ladění obsahu značek lze nalézt v Návodu pro sady otázek k odpovědníkům, vyučující naleznou v IS MU: Osobní administrativa -> Záznamník učitele -> Odpovědníky -> Textový formát otázek.


Obr. 1: Vkládání matematických výrazů

16. května 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1  ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 »