BPH_ZAFI Základy filozofie

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:50 P101, kromě Út 14. 9., kromě Út 2. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/200, pouze zareg.: 0/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konkrétní cíle:
- Studenti budou schopni zdůvodňovat svá vlastní tvrzení, názory nebo pozice, jak v odborném, tak dále v praktickém životě.
- Studenti budou schopni odlišit rozumné argumenty od nerozumných, manipulativních nebo jinak problematických přesvědčovacích praktik.
- Studenti budou schopni rozpoznat komplexní problémy a dále s nimi pracovat
- Studenti budou schopni odhalit pseudoproblémy, které vznikají v rámci neporozumění nebo nemají žádný reálný dopad.
- Studenti budou schopni odlišit to, co je věda, a to, co se za vědu pouze vydává, nebo je odlišné od vědy.
- Studenti budou schopni zvažovat a pracovat s etickými problémy v rámci praxi i teorie s ohledem k vědě, organizacím a společnosti.
- Celkově budou studenti schopni kritického na vědě postaveného přístupu k rozhodování v teorii i praxi, které je v rámci etických zásad a individuálních hodnot.
Obecné cíle kurzu:
- kultivace kritického (argumentačního) myšlení,
- osvojení si základních pojmů z oblasti filosofie,
- kultivace teoretického myšlení,
- kultivace vědeckého myšlení,
- kultivace etického myšlení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- jasně formulovat důvody pro svá tvrzení, tzn. předkládat argumenty pro svou tezi;
- zhodnotit argumenty ostatních;
- rozlišit mezi tím, co je, co existuje, a tím, co není;
- zhodnotit jak lze nějakou věc poznat;
- rozlišit mezi tím, co je věda a co věda není;
- popsat základní problémy ve vědě a pseudovědě;
- diskutovat možné přístupy k hodnocení toho, zda je něco dobré;
- diskutovat a hodnotit možné etické problémy výzkumu;
- diskutovat a hodnotit možné etické problémy v podnikovém kontextu (diskriminace, nátlak, …).
Osnova
  • Tematický plán přednášek:
  • Blok A – Jaké pro to máš důvody? (argumentace)
  • 1. Co jsou argumenty a argumentace? (základní pojmy z teorie argumentace)
  • 2. Opravdu to nutně platí? (formální argumentace a logické chyby)
  • 3. Dává to smysl? (neformální argumentace a argumentační schémata)
  • 4. Je to dobrý důvod? (argumentace v kontextu, argumentační chyby a hodnocení argumentů)
  • Blok B – O čem to je? (filosofie v podnikovém prostředí)
  • 5. Co je? (ontologie, vymezení jednotlivce, skupiny, organizace, podniku)
  • 6. Co lze poznat? (epistemologie, znalost, skupinová znalost, organizační znalost, zdroje znalosti)
  • Blok C – Je všechno jen fyzika nebo sbírání známek? (filosofie vědy)
  • 7. Co je věda? (demarkace vědy, pozorování, experiment, zdůvodnění a vysvětlení)
  • 8. Co není věda? (pseudověda, paravěda, konspirace a imunizační strategie)
  • Blok D – Je to dobré? (etika)
  • 9. Co je vlastně dobro? (základní pojmy a koncepce etiky)
  • 10. Dobro pro jednoho nebo pro všechny? (společnost a etika)
  • 11. Můžeme studovat křečky na kokainu? (výzkumná etika)
  • 12. Co lze prodávat a jak? (podniková a organizační etika)
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální číslo o argumentaci online časopisu Filosofie Dnes: Filosofie Dnes, 2018 [online]. 10(2) [2021-14-05]. 1804-0969. Dostupné z: https://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php/hen/issue/view/23.
  • SCRUTON, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie : od Descarta k Wittgensteinovi. 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2005, 338 s. ISBN 8085947935. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
  • HOSMER, LaRue Tone. The Ethics of Management. Homewood: Irwin, 1987, 185 s. ISBN 0-256-03480-X. info
    doporučená literatura
  • CHATFIELD, Tom. Critical thinking : your guide to effective argument, successful analysis & independent study. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, vii, 314. ISBN 9781473947139. info
  • RUSSELL, Bertrand. History of western philosophy. London: Routledge, 2002, 842 s. ISBN 0415228549. info
  • The Routledge companion to philosophy in organization studies. Edited by Raza A. Mir - Hugh Willmott - Michelle Greenwood. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xxxii, 615. ISBN 9780415702867. info
  • WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Translated by Jiří Pechar. 2., upr. vyd. Praha: Filosofia, 1998, 294 s. ISBN 80-7007-103-6. info
  • POPPER, Karl R. Conjectures and refutations : the growth of scientific knowledge. 1st ed. London: Routledge Classics, 2002, xiii, 582. ISBN 0415285933. info
  • DEMJANČUK, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení :proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002, 245 s. ISBN 80-86473-19-8. info
  • WEBER, Max. Autorita, etika a společnost : pohled sociologa do dějin. Translated by Jan J. Škoda. 1. české vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 294 s. ISBN 8020406115. info
  • SIMS, R. R. Ethics and corporate social responsibility: why giants fall. 1st ed. Westport: Praeger, 2003, 318 s. ISBN 0-275-98039-1. info
  • Stakeholder theory and organizational ethics. Edited by Robert Phillips. 1st ed. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2003, xii, 200 p. ISBN 9781605098173. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek spojených s diskusí a seminářů.
Metody hodnocení
1. seminární práce na vybrané téma (přijetí práce je podmínkou pro připuštění ke zkoušce).
2. ústní zkouška (založená na seminární práci).
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.