MKF_EARB Ekonomika a řízení bank

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Eva Horvátová, CSc. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Jan Krajíček, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 10. 3. 12:50–19:30 P201, Ne 29. 4. 16:20–19:30 P201
Předpoklady
! KFBMAN Bankovní management
Předpokladem pro zápis tohoto předmětu je absolvování všech předmětů předepsaných pro specializaci Bankovnictví a pojišťovnictví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí studentů z bankovnictví, konkrétně v oblasti řízení bank. Jeho obsah a struktura je sestavena z pohledu bankovního řízení, řízení bankovní rozvahy, nákladů a výnosů, základů bankovního marketingu s podrobnějším zaměřením na řízení jednotlivých rizik bankovního podnikání. Studenti jeho absolvováním získají celkový přehled o řízení bank. Je proto nezbytné absolvování výchozích předmětů, protože jsou v Ekonomice a řízení bank využívány zkušenosti získané ve výchozích předmětech. Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanizmy řízení banky, se specifickým zaměřením nejen na řízení bankovních aktiv a pasiv, ale současně i s bankovním marketingem s cílem dosažení optimálního hospodářského výsledku. Významnou roli v řízení banky hraje i Risk managament. Předmět navazuje na znalosti, které studenti získali v předmětech Bankovnictví I, Bankovnictví II. Získané zkušenosti potom absolventi využijí na středních manažerských stupních v bankách. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumnět ekonomice řízení bank. Předmět byl inovován v rámci projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Ekonomicko-správní fakultě MU (CZ.1.07/2.2.00/07.0447).
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Banka jako podnikatelský subjekt  Organizace přednášek  Organizační struktura banky  Finanční řízení v bance  Cíle bankovního podnikání  Základní prvky ekonomiky banky 2) Podstata, význam, cíle a obsah řízení bankovní ekonomiky  Řízení ekonomiky banky – její postavení v bance  Zaměření a složky bankovního managementu  Řízení bankovních aktiv a pasiv 3) Řízení bankovní rozvahy, strany aktiv a pasiv  Struktura bankovních aktiv  Cíle managementu bankovních aktiv  Zaměření managementu bankovních aktiv  Struktura bankovních pasiv  Cíle managementu bankovních pasiv  Zaměření managementu bankovních pasiv 4) Ekonomika řízení nákladů a výnosů v bance  Struktura nákladů a výnosů  Řízení nákladů  Řízení výnosů  Externí audit  Interní audit  Postavení auditu  Kontrola vnější a vnitřní 5) Kvalita bankovních služeb  Koncepce kvality bankovních služeb  Kvalita v bankovních službách  Význam kvality v bankách  Příspěvky ke kvalitě bankovních služeb  Náklady na kvalitu v bankách  Návrhy a stížnosti bankovních klientů  Jak dosáhnout kvality služeb v bance 6) Marketing v ekonomickém řízení banky– úloha klienta v bankovním marketingu  Úvod do marketingu v bankovnictví  Vývoj podnikatelských koncepcí v bankách  Marketingové řízení bank  Klient - důvod existence banky  Analýza chování klienta  Segmenty trhu  Segmentace v bankovnictví  Strategie cílového bankovního trhu  Hodnocení a ocenění obchodního personálu bank  Školení a nábor pracovníků bank 7) Strategie produktů a služeb v bankách a tvorba cen bankovních produktů a služeb  Koncepce, inovace a vývoj nových produktů a služeb v bankách  Životní cyklus produktů a služeb v bankách  Řízení produktů a služeb v bankách  Důležitost ceny bankovních produktů a služeb  Metody stanovení cen v bankách  Možné formy cen v bankách  Cenové strategie bank 8) Komunikace a distribuce bankovních služeb  Komunikace v bance  Vnější bankovní komunikace  Vnitřní bankovní komunikace  Bankovní reklama  Public relations – styk s veřejností  Podpora prodeje v bance  Přímý marketing (direct marketing) v bankách  Prodej bankovních produktů a služeb  Distribuce bankovních služeb  Strategické plánování bankovních distribučních cest  Bankovní distribuční systémy a druhy bankovní distribuce 9) Úvod do Risk managementu  Základní složky risk managementu  Úvěrové riziko a úvěrový proces  Kvalita úvěrového portfolia  Úvěrové riziko a řízení bankovní rozvahy  Řízení úvěrového rizika  Základní modely Risk Managementu  Měření úvěrového rizika  Úvěrové riziko a právní předpisy ČNB 10) Řízení rizik pohybu úrokové sazby a měnového rizika  Podstata a obsah řízení rizika úrokové sazby  Způsoby řízení rizika úrokové sazby  Měření rizika úrokové sazby  Riziko úrokové sazby a právní předpisy ČNB  Podstata a obsah řízení měnového rizika  Měření měnového rizika  Měnové riziko a právní předpisy ČNB 11) Řízení likvidity a kapitálového rizika  Podstata a obsah řízení rizika likvidity  Měření rizika likvidity  Řízení likvidity bank a právní předpisy ČNB  Vlastní kapitál a kapitálové přiměřenost  Plánování kapitálu banky  Řízení kapitálového rizika a právní předpisy ČNB 12) Řízení portfolia cenných papírů a mimobilančního položek  Podstata a cíle portfolia cenných papírů  Aktivní a pasivní strategie řízení portfolia cenných papírů  Řízení investičního portfolia banky výborem ALCO  Mimobilanční položky, typy bankovních operací  Přehled mimobilančních rizik  Řízení mimobilančních rizik  Mimobilanční rizika a předpisy ČNB 13) Řízení operačního rizika a bankovní pobočky  Podstata operačního rizika  Jednotlivé typy operačního rizika  Řízení operačního rizika  Operační riziko a právní předpisy ČNB  Cíle řízení bankovní pobočky  Výkazy pobočky  Rentabilita pobočky Harmonogram pro kombinovanou formu studia: Týden v semestru aktivity výstupy 1. týden samostudium (1. – 2. téma) zadání POTů 2. – 3. týden samostudium (3.- 5. téma) vypracování POTu č.1 4. – 5. týden samostudium (6. – 7. téma příprava na kontrolní test č.1 1. tutoriál Kontrolní test č.1 6. – 7. týden samostudium (8. – 9. téma) Kontrolní test č.1 8. – 12 . týden samostudium (10. – 13. téma) příprava na kontrolní test č.2 2. tutoriál vypracování POTu č. 2 13. týden opakování a procvičení látky Kontrolní test č. 2
Literatura
    povinná literatura
  • KRAJÍČEK, J.: Ekonomika a řízení bank, ESF MU, Brno 2011, 1. Vydání, ISBN nepřiděleno
  • REVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 5. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2012, 423 s. ISBN 9788072612406. info
  • POLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005, 389 s. ISBN 8072482874. info
  • JÍLEK, Josef. Finanční rizika. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 635 s. ISBN 8071695793. info
  • PAYNE, Adrian. Marketing služeb. Translated by Veronika Žbelová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 247 s. ISBN 807169276X. info
    doporučená literatura
  • MISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004, xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. info
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovní management. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 124 s. ISBN 8021034815. info
  • KRAJÍČEK, Jan. Marketing v peněžnictví. MU Brno ESF, 2005, 140 s. ISBN 80-210-3659-1. info
  • SOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999, 374 s. ISBN 80-7265-024-6. info
  • VERWILST, Herman. The future of retail banking in Europe: the fortis view. Brussels: The Joint office of the World Savings Banks Institute, 2001, 15 s. info
    neurčeno
  • KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5. info
Výukové metody
Účast na přednáškách, vypracování PoTů, autokorekční testy, kontrolní testy, závěrečný písemný test a zkouška.
Metody hodnocení
1. POT 1 až 2 - Vypracování a odevzdání prací opravovaných tutorem (POT) podle harmonogramu jako průkazný výsledek domácí přípravy studentů v rámci samostudia. 2. Závěrečné hodnocení výsledků práce na tutoriálech a při samostudiu. - Podmínkou účasti na zkoušce je úspěšné zpracování všech POTů, tj. s výsledkem prospěl - Další podmínkou je úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních testů, což je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více). - Pokud student nemůže test v rámci tutoriálu fyzicky absolvovat (omluvu posoudí vyučující), napíše jej na 3. tutoriálu (v případě prvního testu), resp. v prvních dvou týdnech zkušebního období (v případě druhého testu). 3. Zkouška a výsledné hodnocení: - Zkouška má písemnou formu. Konečná známka je tvořena: Hodnocení písemné části zkoušky (80%) + závěrečné hodnocení výsledků práce studenta při samostudiu - POTy, testy - (20%) - Pro hodnocení výkonu studentů u zkoušky platí následující klasifikační stupnice (společná pro presenční i kombinovanou formu studia): A 92 – 100 % D 68 – 75 % B 84 – 91 % E 60 – 67 % C 76 – 83 % F méně než 60 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali KFBMAN.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.