ESF:MKH_PODN Podnikání - Informace o předmětu
MKH_PODN Podnikání
Ekonomicko-správní fakultajaro 2024
- Rozsah
- 12 hodin tutoriálů. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Předpoklady
- FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program ESF, N-PEM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty, jak si založit a potencionálně realizovat vlastní podnikání s porozuměním všech přínosů a ohrožení. Předmět si klade za cíl připravit účastníky na možné budoucí založení vlastního podnikání, popř. nástupnictví v již existujícím podniku. Předmět je navržen tak, aby studentům přiblížil všechny aspekty podnikání a to od samotného založení podniku popř. převzetí podniku až po výkon kontinuálně probíhající podnikatelské praxe
- Výstupy z učení
- Zpracování kompletní business studie pro založení malého podniku či vlastního podnikání ve formě skupinového nebo individuálního projektu
- Osnova
- Úvod - seznámení se s předmětem, způsoby a možnosti založení podniku v ČR, zadání projektů • Analýza a popis podnikatelského prostředí, vymezení ecosystému podnikání, podnikatelské orientace - vymezení poskytované hodnoty a cílů podniku vzhledem k potřebám zákazníka a trhu • Strategie podnikání, definování relevantních zájmových skupin, vymezení přednosti v podnikání se zajištěním zdrojů důležitých pro podnikání. návrh kompozice vlastnického a organizačního uspořádání v rámci zvoleného podnikatelského modelu. • Sestavení business modelu vzhledem k zjištěným skutečnostem, úprava business modelu dle míry zapojení stakeholderů • Franchising • Strategická uskupení podniků – podnikové sítě, aliance, akvizice, fúze • Finance – možnosti financování u nově vznikajícího podniku, popř. nového projektu, cash flow, rozvaha, výsledovka, odhad tržeb • Finance – úspory z rozsahu, BEP, ROI, CBA analýza • Akční opatření vzhledem ke zvolenému business modelu a finanční analýze • Analýza rizika, způsoby odklonu rizika, harmonogram, kontrola
- Literatura
- povinná literatura
- Entrepreneurship : A Contemporary & Global Approach. Edited by David Deakins - Jonathan M. Scott - Mark S. Freel. First edition. Los Angeles: Sage, 2021, xviii, 276. ISBN 9781526461148. info
- OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů : příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Edited by Alan Smith. 2. vydání. V Brně: BizBooks, 2015, 278 stran. ISBN 9788026504252. info
- doporučená literatura
- Deakins, D., Entrepreneurship and Small Firms, McGraw-Hill Europe; 6th UK ed. Edition, ISBN: 978-0077136451
- Výukové metody
- přednášky, diskuze, skupinový projekt, prezentace
- Metody hodnocení
- Vypracování a prezentace správně vyřešeného okruhu zadané problematiky v průběhu semestru, kdy budou odevzdány průběžné zprávy k řešení a v rámci posledního soustředění na vybrané téma (účast – splněno/nesplněno) V případě nesplnění úkolu ve stanoveném termínu je předmět hodnocen známkou X. Kolokvium – obhajoba skupinového projektu či dle přání projektu jednotlivce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: 12 hodin.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2024/MKH_PODN