PV109 History of IT and Trends in Computing

Faculty of Informatics
Spring 2003
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Jan Kučera (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Jan Staudek, CSc.
Department of Computer Systems and Communications – Faculty of Informatics
Contact Person: Ing. Jan Kučera
Timetable
Mon 9:00–10:50 D1
Prerequisites (in Czech)
! P109 History of IT
Předmět si může zapsat každý student MU, který jej dosud neabsolvoval (ani pod jiným kódem).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je určen studentům, kteří hledají poučení o vývoji výpočetních pomůcek a výpočetní techniky od nejstarších dob a o předpokládaném dalším rozvoji tohoto oboru.
Syllabus (in Czech)
  • Prehistorie výpočetní techniky (od abaku k Babbageovi).
  • První počítače.
  • Proč se zabývat historií VT. Dříve užívané pojmy. Počítače 1. až 5. generace. Hardwarové a softwarové chápání pojmu generace. Rodiny počítačů. Počítače digitální, analogové a hybridní.
  • Někdejší komponenty a přídavná zařízení počítačů. Dřívější pohled na základní části počítače. Druhy pamětí. Vnější paměti. V/V zařízení.
  • Vzpomínky pamětníka na VT používanou u nás. První počítače v Československu. Jak se programovalo na LGP-30. Výzkumný ústav matematických strojů a jeho hlavní dítka. Rodina JSEP a SMEP.
  • Od strojového kódu k programovacím jazykům. Jazyky, které zásadně ovlivnily další vývoj (Algol, Fortran, Cobol, Basic, PL/I, APL, Lisp, Simula, Pascal, C...)
  • Operační systémy. Počítače bez operačního systému. Zárodky prvních OS. Komponenty moderních OS. Příklady některých OS.
  • Vývojové trendy v hardwaru a softwaru. CISC/RISC, integrace, vztah HW/SW/OS, sítě a Internet, odklon od procedurálních jazyků(?)
  • Počítače a společnost. Počítač: nástroj, partner nebo hrozba?
Literature
  • Communications of the A.C.M., Vol. 15 (1972), Nr. 7 (speciální číslo věnované historii IT)
  • Communications of the A.C.M., Vol. 40 (1997), Nr. 2 (speciální číslo věnované výhledům do budoucnosti)
Assessment methods (in Czech)
Přibližně ve 2/3 semestru jsou znalosti studentů prověřeny písemným testem. Podmínkou připuštění ke kolokviu je alespoň 50procentní úspěšnost v tomto testu.
Předmět je ukončen kolokviem. To je v souladu se zkušebním řádem obvykle nahrazeno odevzdáním eseje vypracované písemně nebo ve formě webovské stránky. Pro stránku je možné zpracovat vlastní téma nebo si je vybrat z nabídky na webovské stránce předmětu. Volba tématu podléhá schválení vyučujícího. Téma písemné eseje zadává vyučující.
Studenti, kteří končí předmět pouze zápočtem, musí rovněž absolvovat výše zmíněný test, nevypracovávají však esej.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
Teacher's information
http://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fi/spring2003/PV109