nk417 Introduction to Pedagogical Practice

Faculty of Sports Studies
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jan Machát (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jan Machát
Department of Kinesiology – Faculty of Sports Studies
Contact Person: Mgr. Jan Machát
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
After the course student:

- can understand organisation of school education
- knows simple documents and is able to describe and to comment them
- understand mission of the school education
- is able to apply kowledge of study programme in the school education
Syllabus
  • Legislation:
  • Act N. 561/2004 Sb., School act
  • Act N. 563/2004 Sb., about educators
  • Subject is done mailnly on "Training school" Students will see model class and will analyse the class.
  • Knowing th Training school
  • director: compulsory documentation, statute, school rules, classification, school parliament, organisation of school year, and other documents
  • educational consultant: classbook (printed as well as electronical), students with special needs, and others
  • chairman of the commision for Physical education and Special physical education. strusture of the class, methods of special PE, injuries and the book of injuries
  • PE teacher: Didactic tools in PE, sport tradition
  • advisor of prevention of risky behavior: Minimal programme of prevention
Literature
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH and Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově (Theory and didactics of combatives in physical education). Brno: Masarykova univerzita, 2007, 88 pp. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula and Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004th ed. Praha: ISV, 2004. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav and Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín and Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Teaching methods
Observation, conversation, excursion
Assessment methods
Presence on observation, colloquium about school documentation
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2009/nk417