np1037 Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D.
Rozvrh
Út 10:35–11:20 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np1037/s1: Út 11:35–12:20 B11/206, A. Skotáková
np1037/s2: St 8:45–9:30 E34/225 - seminární místnost, A. Skotáková
np1037/s3: St 9:35–10:20 E34/225 - seminární místnost, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání.
Osnova
  • *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Legislativa a integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, inkluze, individuální vzdělávací plán. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 159 s. ISBN 9788073151409. info
Výukové metody
Přednáška, praktický seminář. Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury KOntrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích, vypracování semninární práce na dané téma, písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012.