b5244 Preventivní pohybové programy 1

Fakulta sportovních studií
jaro 2026

Předmět se v období jaro 2026 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Robert Vysoký, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Bazalová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Robert Vysoký, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se úlohou pohybové aktivity v primární prevenci se zaměřením na neinfekčních onemocnění. Součástí výuky je seznámení studentů s aplikací teoretických poznatků při koncipování primárně preventivních pohybových programů.
Výstupy z učení
Absolvent tohoto předmětu bude schopen:
- navrhovat pohybový program ve všech fázích prevence;
- realizovat a vyhodnocovat efektivitu pohybové intervence v oblasti prevence;
- uplatnit nabyté znalosti a dovednosti v základním a aplikovaném výzkumu v oblasti prevence;
- vytvářet základní design a management pohybové intervence v oblasti prevence.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Zdravotní benefity pravidelné pohybové aktivity. Negativní vliv nedostatku pohybové aktivity na lidský organismus.
  • 2. Pohybová aktivita v jednotlivých fázích prevence.
  • 3. Metody hodnocení pohybové aktivity a metodika preskripce pohybové aktivity- dospělá populace, specifika dětské populace.
  • 4. Faktory ovlivňující zdraví dětí a dospívajících se zaměřením na faktory životního stylu. Sociálně-pediatrická epidemiologie.
  • 5. Zdravotní charakteristika populace dětského věku.
  • 6. Pohyb v dětském a dorostovém věku - specifika zatížení, determinanty jednotlivých pohybových schopností, senzitivní období.
  • 7. Doporučení a specifika pohybové aktivity pro děti do 3 let věku.
  • 8. Doporučení a specifika pohybové aktivity pro děti předškolního věku (3-6 let).
  • 9. Doporučení a specifika pohybové aktivity pro děti školního věku (6-15 let).
  • 10. Doporučení a specifika pohybové aktivity pro dospívající (15-18 let).
  • 11. Koncepce a implementace preventivních pohybových programů do praxe, granty a dotační programy.
  • Semináře
  • 1. Úloha multidisciplinárního týmu při tvorbě a supervizi preventivního pohybového programu.
  • 2. Interpretace výsledků zátěžových a dalších vyšetření ve vztahu k preskripci pohybové aktivity dětí a dospívajících.
  • 3. Programy zdravotních pojišťoven na podporu pohybové aktivity dětí a dorostu.
  • 4. Implementace pohybové aktivity u dětí a dorostu v rámci ČR: příklady z praxe.
  • 5. Úskalí při realizaci pohybové aktivity: úrazy dětí a dospívajících.
  • 6. Návrh pohybového programu pro děti do 3 let věku se zaměřením na primární prevenci.
  • 7. Návrh pohybového programu pro děti předškolního věku (3-6 let) se zaměřením na primární prevenci.
  • 8. Návrh pohybového programu pro děti mladšího školního věku (6-11 let) se zaměřením na primární prevenci.
  • 9. Návrh pohybového programu pro děti staršího školního věku (12-15 let) se zaměřením na primární prevenci.
  • 10. Návrh pohybového programu pro dospívající (15-18)se zaměřením na primární prevenci.
  • 11. Využití moderních technologií při praktické aplikaci pohybových intervencí u dětí a dospívajících (mobilní aplikace, virtuální realita a další).
Literatura
    povinná literatura
  • VYSOKÝ, Robert a Petr KONEČNÝ. Rehabilitace a preskripce pohybové aktivity u kardiovaskulárních a vybraných interních onemocnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022, 189 s. ISBN 978-80-244-6125-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/fzv.22.24461250. info
  • KAPOUNKOVÁ, Kateřina; Iva HRNČIŘÍKOVÁ; Martin KOMZÁK a Robert VYSOKÝ. Vhodné pohybové aktivity u vybraných skupin zdravotně oslabených jedinců. První, tištěné. Brno: Fakulta sportovních studií, 2022, 128 s. ISBN 978-80-263-1706-7. info
  • PASTUCHA, Dalibor. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 128 s. ISBN 9788024740652. info
    doporučená literatura
  • MCARDLE, William D.; Frank I. KATCH a Victor L. KATCH. Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance. Ninth edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2023, lxiii, 111. ISBN 9781975160043. info
Výukové metody
- přednášky - frontální typ výuky s otevřenou diskuzí k jednotlivým tématům;
- praktické semináře - aktivní účast studentů, příprava praktického výstupu - následná diskuze a vrstevnické hodnocení;
- samostatná práce a příprava studenta na výuku.
Metody hodnocení
Předpoklady připuštění ke zkoušce:
- povinná účast na seminářích (povoleny jsou 2 omluvené neúčasti v IS)
- vypracování a ústní odprezentování vybraného tématu na semináři, schopnost konfrontace s vyučujícím a se studenty v semináři

Předmět je ukončen zkouškou:
- ústní zkoušení, hodnoceno škálou A-F
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/b5244