np022 Pedagogical Practice I

Faculty of Sports Studies
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Department of Kinesiology – Faculty of Sports Studies
Contact Person: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
np021 Introduction to Pedagogical Practice
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem pedagogické praxe souvislé I je seznámení s terénem základní školy a administrativní stránkou praxe (pedagogická dokumentace o žákovi - katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.), prohloubit si způsobilost analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces pomocí měření srdeční frekvence. Na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, připravit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek, ověřit si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti. Studenti pracují ve 2 až 3 členných skupinách.
Syllabus (in Czech)
  • Student absolvuje 2 týdny souvislé praxe na ZŠ v Brně. Celkový počet odučených hodin TV je 6 a 6 rozborových hodin se cvičným učitelem. Dále student absolvuje alespoň 2 náslechy a 1 hodinu měření u cvičného učitele, 4 náslechy aktivní a 4 pasivní v hodinách jiného studenta a účastní se rozborů těchto hodin. Další náslechy jsou doporučené. Student získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek. Učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku.
Literature
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004th ed. Praha: ISV, 2004. info
  • HURYCHOVÁ, Alena and Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila and Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín and Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • ŠKOP, Václav and Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy (Didactics of thephysical education). 1st ed. Brno: Paido, 2002, 103 pp. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
Assessment methods (in Czech)
6 příprav na vyučovací jednotky ve škole včetně kartiček s průpravnou částí připomínkované cvičným učitelem, měření srdeční frekvence, zpětné vazby od hospitujících studentů, denní záznam činnosti na praxi, kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi, přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem, dohody o provedení práce
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 3T.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2006/np022