nk2508 Komunikační dovednosti a práce s klientem

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Oddělení pedagogiky sportu – Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 2. 3. 15:30–18:30 B11/311, Pá 6. 4. 11:00–13:15 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2508/01: Pá 20. 4. 9:30–11:00 B11/236, Pá 27. 4. 12:30–14:45 B11/236, Pá 4. 5. 9:30–11:00 B11/236, M. Janíková
Předpoklady
Žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rovině teoretické je cílem zprostředkovat studentům poznatky o komunikaci tak, aby chápali zásady komunikace, uměli stanovovat pravidla komunikace, dokázali se orientovat v různých přístupech ke komunikaci a uměli diagnostikovat komunikační jazyk klienta. V rovině praktické jde o rozvoj dovednosti komunikovat s klientem, poskytovat mu zpětnou vazbu, dojednávat požadovaný cíl klienta a řešit problémové situace v práci s klientem.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student rozumí klíčovým pojmům z oblasti komunikace a práce s klientem, dokáže je definovat, aplikuje teoretické poznatky do praxe kondičního trenéra, při práci s klientem identifikuje problém, vyhodnotí situaci a navrhne vhodnou strategii řešení.
Osnova
  • Interakce, interakční styl a jejich souvislost s komunikací. Komunikace jako prostředek dorozumívání mezi lidmi. Přístupy ke zkoumání komunikace. Typy komunikace. Účastníci komunikace a jejich způsoby komunikování. Pravidla komunikace. Zpětná vazba. Nejčastější chyby v komunikaci. Komunikační dovednosti v systému tzv. měkkých dovedností (soft skills). Formy a techniky nácviku komunikačních dovedností. Metody práce s klientem. Zásady komunikace s klientem.
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 309 stran. ISBN 9788026202110. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • Handbook of interpersonal communication. Edited by Mark L. Knapp - John A. Daly. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2003, 842 s. ISBN 0761921605. info
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 156 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 22. ISBN 978-80-7315-208-6. info
  • KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
  • LEWIS, David. Tajná řeč těla. Translated by Jiří Rezek. Praha: Bondy, 2010, 255 s. ISBN 9788090447172. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 169 s. ISBN 9788024715940. URL info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001, 162 s. ISBN 80-903070-0-0. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, skupinová práce, individuální práce
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, vypracování a prezentování kazuistiky založené na videozáznamu, ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021.