bp2088 Team Skills

Faculty of Sports Studies
Spring 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Department of Social Sciences and Sport Management – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Department of Social Sciences and Sport Management – Faculty of Sports Studies
Timetable
Mon 18. 2. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 25. 2. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 4. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 11. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 18. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 25. 3. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 1. 4. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 8. 4. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 15. 4. 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost
  • Timetable of Seminar Groups:
bp2088/01: Mon 18. 2. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 25. 2. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 4. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 11. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 18. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 25. 3. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 1. 4. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 8. 4. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Mon 15. 4. 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, D. Heiland Trávníková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of this course is to introduce the students into the area of team skills, structure and characteristics of a team and into the field of group work.
Learning outcomes
At the end of the course students should be able to:
- define basic team skills, structure, team roles and important aspects for effective team cooperation
-describe the difference between a group and a team, describe phases of group dynamics and define competences or needs of team members
-define and evaluate (on the basis of practical activities and exercises) their status within the study group from the point of view of team roles, communication or cooperation
Syllabus
  • Team and its structure, needs and competences of team members, team skills
  • Social perception, team roles
  • Communication in team
  • Working with a group - cohesion, tension, atmosphere, group management, roles in group, group dynamics
  • Conflict in a group, crisis in a team
  • Decision making, cooperation, working in a team, work group
  • Team leader, team motivation
  • Team management, team motivation
Literature
    required literature
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Teambuilding. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 113 s. ISBN 8024711559. [citováno 2024-04-24] info
    recommended literature
  • MOHAUPTOVÁ, Eva. Teambuilding : cesta k efektivní spolupráci. Online. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 9788073676414. [citováno 2024-04-24] info
  • PAYNE, Vivette. Teambuilding workshop : trénink týmových dovedností. Online. Translated by Kristýna Helceletová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. 339 s. ISBN 9788025115886. [citováno 2024-04-24] info
  • KRÜGER, Wolfgang. Vedení týmů : jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 108 s. ISBN 8024707802. [citováno 2024-04-24] info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 151 s. ISBN 80-247-0403-X. [citováno 2024-04-24] info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 1995. 162 s. ISBN 80-85623-84-6. [citováno 2024-04-24] info
Teaching methods
Lecture and a practial seminar focused on selected topics from the area of team skills
Assessment methods
1. Active participation in lectures (voluntary) and seminars (max 1 absence)
2. Practical group activity (15 min) focusing on a selected team skill
3. Handing in a lesson plan of the presented activity into the Odevzdavarna file in IS muni
4. Written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020, spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2019/bp2088