FSS:PSY437 Projektivní techniky - Informace o předmětu
PSY437 Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Ženatý (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Rozvrh
- každý sudý pátek 12:00–17:40 U23
- Předpoklady
- Základní kurz psychodiagnostiky (pro dospělé nebo děti, event. obojí)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: určeno pro studenty magisterského programu jednooborové psychologie na FSS MU, pokud to kapacita dovolí pak si předmět mohou zapsat i studenti ve druhém cyklu magisterského programu jednooborové psychologie na FF MU - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen na Rorschachovu metodu a Tématicko apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách.
- Osnova
- I.blok: Projektivní metody, historie, projektivní psychologie, projektivní přístup, holistický model diagnostického uvažování. Rorschachova metoda: původní experimenty, biografie, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger). Co nám všechno může sdělit příběh? Vztah mezi životem a příběhem. Historie TAT. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. II.blok: Vývojový přístup k použití ROR a jiných projektivních metod. Vývojová psychopatologie. Intratestové chování a extrapolace do mimotestových situací. TAT: Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. Základní interpretační postup: poselství příběhu v TAT. III.blok: Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky. TAT: Přehled interpretačních přístupů: Murray, Henry, Tomkins a Tomkinsová, McClleland, Ronan, Bellak, Teglasi. IV.blok: ROR: Zásady signování odpovědí. Základní hypotézy týkající se lokalizace, determinant, obsahů a zvláštních fenoménů. TAT: Skórovací systémy: a) Interpersonální decentrace(M.Feffer a S.R. Jenkinsová), b) Afektivní škála (A.Thomasová). V.blok: ROR: Praktické nácviky administrace, pozorovaní zaznamenávání verbálních i neverbálních projevů probanda. TAT: Nácvik skórování Interpersonální decentrace a Emocí (podle S.R. Jenkinsové a A.D. Thomasové). VI.blok: Komplexní interpretace protokolu ROR a TAT. Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně
- Literatura
- FIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁK. Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování. R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.). In Rorschach a projektivní metody. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2008, s. 136-160. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007. ISBN 978-80-87023-07-5. info
- ČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ. Kognitivní charakteristiky příběhů v TAT a jejich diagnostický význam. In:J.Ženatý,I.Čermák,R.Telerovský (eds.), Rorschach a projektivní metody. In Rorschach a projektivní metody. Praha: Nakladatelství IPVZ a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody, 2007, s. 175-212. Ročenka Rorschach a projektivní metody. ISBN 978-80-87023-02-0. info
- ČERMÁK, Ivo. Podnětové charakteristiky tabulí Tématicko apercepčního testu. In I. Čermák, J. Ženatý (eds.), Rorschach a projektivní metody.Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Brno: Nakladatelství MSD, s.r.o., 2006, s. 163-189. ročník I/2005. ISBN 80-86633-47-0. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, domácí úkoly zaměřené na skórování TAT protokolů, skupinová interpretace protokolů TAT a ROR
- Metody hodnocení
- Studenti napíší esej o jednom protokolu ROR a jenom protokolu TAT, které jim budou přednášejícími poskytnuty. Využijí znalosti získané v průběhu kurzu a vlastním studiem. V případě analýzy TAT protokolu bude důraz kladen na aplikaci jednoho z probíraných skórovacích systémů.
- Informace učitele
- Další literatura je uvedena v rozšířené verzi syllabu, který je uložen v organizačních pokynech k předmětu v IS. Other sources are listed in supplemented syllabus and/or will be available during the course.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/PSY437