PST450 Psychoterapeutic practise - a postmodern perspective

Faculty of Social Studies
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 30. 9. 14:00–15:40 U35, Fri 14. 10. 14:00–15:40 U35, Fri 4. 11. 14:00–15:40 U35, Fri 18. 11. 14:00–15:40 U35, Fri 9. 12. 14:00–15:40 U35, Fri 16. 12. 14:00–15:40 U35
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz usiluje o to, aby si studenti osvojili základní dovednosti pro vedení terapeutických konverzací v postmoderní perspektivě, a to s jednotlivci i většími skupinami lidí. Studenti se stručně seznámí s různými terapeutickými přístupy hlásícími se k postmoderní filozofii, nicméně hlavním modelem bude tzv. kolaborativní praxe. Studenti budou mít možnost aktivně se účastnit psychoterapeutických konzultací vedených v této perspektivě, zejména jako členové reflektujících týmů. Praktická zkušenost bude doplněna o teoretický výklad a diskusní semináře. Na konci kurzu by měl být každý student schopen:  navázat terapeutický vztah s klientem/klienty a facilitovat dialogickou konverzaci  aktivně naslouchat a citlivě reagovat na to, co od klienta/klientů slyší  pečovat o svůj vnitřní dialog a otevírat vnější dialog s klienty  obohacovat dialog o svoje vlastní reflexe a postřehy  naslouchat a reagovat jako člen reflektujícího týmu  popsat a vysvětlit základní principy postmoderního přístupu v psychoterapii
Syllabus (in Czech)
  • Během semestru se střídají semináře a cvičení na psychoterapeutickém pracovišti. Témata seminářů (2 vyučovací hodiny každý) budou následující: 1. Teoretické a filozofické předpoklady postmoderních přístupů k terapii (sociální konstrukcionismus; pojetí dialogu u Bachtina a Vygotského; narativita) a příklady těchto přístupů: Narativní terapie. Na řešení orientovaná terapie. Kolaborativní terapie. 2. Vnitřní a vnější dialog. Filozofický postoj. Sdílené zkoumání. Reflektující naslouchání. Reflektující tým v kolaborativním přístupu. 3. Historie reflektujících týmů. Různé způsoby využití reflektujících týmů. 4. Problémové systémy. Mnohočetné systémy. Role jazyka při vzniku problémů. 5. Cíle a záměry terapeuta. Sdílená odpovědnost. Rozvoj vlastní síly k jednání. 6. Shrnutí: terapie jako dialogická konverzace.
Literature
    required literature
  • ANDERSON, Harlene. Konverzace, jazyk a jejich možnosti : postmoderní přístup k terapii. Translated by Pavel Nepustil. Vyd. 1. v českém jazyce. Brno: NC Publishing, 2009, 235 s. ISBN 9788090385863. info
    recommended literature
  • GERGEN, Kenneth J. Relational being : beyond self and community. New York: Oxford University Press, 2009, xxix, 418. ISBN 0195305388. info
  • Innovations in the reflecting process : the inspirations of Tom Andersen. Edited by Harlene Anderson - Per Jensen. 1st pub. London: Karnac, 2007, xxi, 234. ISBN 9781855754874. info
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
    not specified
  • The reflecting team in action : collaborative practice in family therapy. Edited by Lynn Hoffman - Steven Friedman. New York: Guilford, 1995, xviii, 366. ISBN 1572300035. URL info
Teaching methods (in Czech)
V souladu s postmoderní perspektivou bude hlavním výukovým formátem model kolaborativního vzdělávacího společenství. Kolaborativní vzdělávání je založeno na představě, že nelze nikoho učit, jak být správným terapeutem, sociálním pracovníkem, poradcem nebo jiným odborníkem. Nelze ani dost dobře vybrat, co a kdy by se jednotliví členové skupiny měli naučit. Čemu je naopak věnována velkou pozornost je prostředí, přesněji konverzační prostor, ve kterém se členové mohou obohatit a najít si svou cestu, jak se stát terapeutem. Tento proces by měl vést členy skupiny k tomu, aby převzali zodpovědnost za své vlastní učení a stali se tak jeho architekty. Kurz bude obsahovat následující prvky: - přímá účast na psychoterapeutických konzultacích - reflexe zkušenosti z konzultací - výklad k probíraným tématům - diskuse o probíraných tématech - sledování videonahrávek teoretiků i praktiků postmoderních přístupů
Assessment methods (in Czech)
Od studentů bude vyžadována 80% docházka na cvičeních i seminářích, 2 písemné reflexe vlastní terapeutické zkušenosti ze cvičení (účasti v reflektujících týmech) a 4 písemné reflexe četby literatury. Úspěšné absolvování kurzu bude záviset na splnění podmínek, studenti dostanou zpětnou reflexi vyučujících na svoji práci v reflektujících týmech a na písemné reflexe četby.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: Jeden týden přednáška - 2 hodiny, druhý týden cvičení - 2 hodiny - střídá se.
The course is also listed under the following terms Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2011/PST450