SPRn4476 Critical Social Work and Social Change

Faculty of Social Studies
Autumn 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 16:00–17:40 U53
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je porozumění společenským a teoretickým východiskům Kritické sociální práce. Seznámení se s hlavními principy a koncepty a schopnost je aplikovat v praxi.
Součástí je porozumění kritické sociální práci v kontextu přístupů jako je radikální, postmoderní nebo feministická sociální práce, antiopresivní přístupy, nebo kritická reflexe. Cílem je také porozumění odlišnostem v tom, jak jsou interakce a cíle intervencí formulovány ze strany těchto jednotlivých přístupů.
Kritická sociální práce je v předmětu ukotvena do širšího společenského kontextu. Pozornost je věnována i přesahům do dalších oborů, jako jsou například sociologie, sociální politika, právo nebo žurnalistika. Důraz je kladen také na rozvíjení kritického myšlení.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu budou studenti znát společenská a teoretická východiska kritické sociální práce. Budou schopni samostatně aplikovat principy kritické sociální práce na úrovni individuální, skupinové a komunitní práce s klienty, ale i na úrovni organizace a při kontaktu s dalšími institucemi. Studenti budou schopni využívat kritické myšlení při vyhledávání a hodnocení různých zdrojů dat a informací, ale také k reflexi vlastních východisek.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Kritické myšlení
  • 2) Definice Kritické sociální práce
  • 3) Principy KSP: Strukturální kontext
  • 4) Principy KSP: Společenská změna
  • 5) Principy KSP: Reflexe zdrojů vědění
  • 6) Principy KSP: Zmocňující a participativní praxe
  • 7) Příklady KSP v praxi
Literature
    required literature
  • Healy, Karen 2014: Social Work in Context. Creating Framework for Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Healy, Karen 2000: Social Work Practices. Contemporary Perspectives on Change. London: Sage Publications.
  • Fook, Jan 2002: Social Work. Critical Theory and Practice. London: Sage Publications.
  • ROSLING, Hans, Ola ROSLING and Anna ROSLING RÖNNLUND. Faktomluva : deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Translated by Eva Nevrlá. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2018, 352 stran. ISBN 9788075550569. URL info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. První vydání. Brno: Host, 2019, 253 stran. ISBN 9788075779915. URL info
    recommended literature
  • Thompson, Neil 2006. Anti-discriminatory Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Fook, Jan, Bob Pease (eds.) 1999. Transforming Social Work Practice. Postmodern Critical Perspectives, Lodon: Routledge.
  • Adams, Robert 1996. Social Work and Empowerment. London: Macmillan.
  • HILL COLLINS, Patricia and Sirma BILGE. Intersectionality. First edition. Cambridge: Polity Press, 2016, x, 249. ISBN 9780745684482. info
Teaching methods (in Czech)
Těchto cílů bude dosaženo pomocí výkladu vyučující na přednáškách, prezentací zpracovaných studenty, samostatné četby a následného zpracování písemných příprav, které vedou studenty k promýšlení nových informací v kontextu dosavadních znalostí a zkušeností. Nové znalosti a jejich aplikace v praxi budou také obsahem diskusí na seminářích. Proces učení je podpořen zpětnou vazbou, kterou dostávají studenti ke svým písemným přípravám od vyučující, ale také od sebe navzájem.
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, zaměřených na společenská a teoretická východiska kritické sociální práce a příklady jejich aplikace v praxi. Podstatná část výuky je věnována také diskusím a prezentacím dílčích témat studenty.
Assessment methods (in Czech)
Účast ve výuce je povinná. Je možná jedna absence za semestr, bez nutnosti omluvy. V případě druhé a další absence se studenti domlouvají s vyučující na formě náhrady.
V průběhu semestru mají studenti povinnost zpracovávat písemné přípravy a odevzdávat je vždy do stanoveného termínu do Odevzdávárny v ISu. Pokud student odevzdá práci po termínu, domluví se s vyučující na formě doplňujícího úkolu.
Všechny informace k organizaci výuky a písemným přípravám jsou v interaktivní osnově předmětu.
Předmět je ukončen ústní zkouškou, ve které studenti prokazují schopnost aplikovat teoretická východiska kritické sociální práce na konkrétních příkladech z praxe. Konkrétní zadání k ústní zkoušce upřesní vyučující v průběhu semestru.
Výsledná známka je založena na kvalitě písemných příprav, prezentace, výkonu u ústní zkoušky a aktivním zapojení do průběhu výuky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2021/SPRn4476