ZURn6221 Fan Audiences of Media Content

Faculty of Social Studies
Autumn 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 8:00–9:40 Studio 527
Prerequisites (in Czech)
! ZUR500f Fanouškovská publika fikčních obsahů
nadšení a zájem o tematiku
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit posluchačstvo se specifickou kategorií publika - fanoušky. V kontextu kulturálních a mediálních studií tak pohlédnout na tuto kategorii v intencích jejich typických aktivit a praxí, stejně tak jako jejich vnímání ze strany odborné i široké veřejnosti.
Learning outcomes (in Czech)
schopnost kontextualizovat různé druhy publika; schopnost teoreticky pojmout kategorii fanoušků v kontextu mediálních a kulturálních studií; praktická zkušenost s fanouškovskou kreativitou
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní hodina - seznámení se s kursem
  • 2. Kategorie publikum
  • 3. Participativní kultura
  • 4. Kategorie fanoušek a fandom
  • 5. Mediální reprezentace fanouškovství v mediálních obsazích
  • 6. Fanouškovské aktivity a praktiky 1 (tvorba, archivy)
  • 7. Fanouškovské aktivity a praktiky 2 (fanspeak) 8. Fanouškovský aktivismus
  • 9. Fanonicko-kanonické konverzace
  • 10. Výzkum fanouškovských skupin
  • 11. - 13. Prezentace závěrečných projektů
Literature
  • Hills, Matt. 2015. „Veronica Mars, fandom, and the ‚affective economics‘ of crowdfunding poachers.“ Pp. 183–197 in New Media & Society, r. 17, č. 2.
  • Jansová, Iveta. (Bez)mocní mediální fanoušci: Televizní seriál jako zdroj bojů o význam mezi fanoušky a producenty. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 166 s. ISBN 978-80-244-5680-5.
  • Andrejevic, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Lawrence: University of Kansas Press.
  • Alvermann, Donna E. – Hagood, Margaret C. 2000. „Fandom and critical media literacy.” Pp. 436–446 in. Journal of Adolescent & Adult Literacy, r. 43, č. 5.
  • Bolin, Göran. 2012. The Labour of Media Use: The Two Active Audiences. Pp. 796–814 in Information, Communication & Society, r. 15, č. 6.
  • Booth, Paul. 2010. Digital Fandom: New Media Studies. New York: Lang.
  • Ang, Ien. 1991. Desperately seeking the audience. London: Rutledge.
  • Jenkins, Henry – Carpentier, Nico. 2013. „Theorizing participatory intensities. A conversation about participation and politics.“ Pp. 265–286 in Convergence: The International Journal of Reaserch into New Media Technologies, r. 19, č. 3
  • Jansová, Iveta. Uživatelská kreativita v digitální době: od produserismu k fanouškovské tvorbě. In Iluminace. 3. vyd. Národní filmový archiv, 2021. ISSN 0862-397X.
  • Coppa, Francesca. 2014. „Fuck yeah, Fandom is Beautiful.“ Pp 73-82 in Journal of Fandom Studies, r. 2, č. 1.
  • Schäfer, Mirko T. 2011. Bastard Culture! How User Participation Transforms Cultural Production. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Teaching methods (in Czech)
přednášky; diskuse v hodinách; práce na projektech
Assessment methods (in Czech)
hodnocení finálního projektu; docházka
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2022/ZURn6221