CMA17 Current Issues in Research of Media and Audiences

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karolína Bieliková (přednášející)
Mgr. Jana Blahošová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vojtěch Dvořák (přednášející)
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Kluknavská, PhD. (přednášející)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (přednášející)
Shanu Shukla, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Smejkal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Šaradín Lebedíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Natálie Terčová (přednášející)
Mgr. Štěpán Žádník (přednášející)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 12:00–13:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed as a series of lectures and discussions, acquainting students with selected topics in the current research of media and media audiences. The course is taught by experts from the Department of Media Studies and Journalism and the Interdisciplinary Research Team on Internet and Society (IRTIS), who will introduce students to selected areas in their current research interests and activities. After completing the course, the students will have an overview of the current topics in the media studies field and they will learn how to communicate research findings to the broader public.
Výstupy z učení
After finishing the course, the students:
- will have an overview of the current topics research in the field of media and media audiences
- will be able to critically read and engage with academic articles about the topics
- will learn how to communicate research findings to the broader public in the from of popularizations
Osnova
  • Selected topic from media and media audiences research, e.g.:
  • Digital literacy
  • Media and aggression
  • Media and fandom
  • Media and politics
  • Media and sexuality
  • Media and vulnerable groups
  • Problematic media use
  • Writing scientific popularizations, citing sources
Literatura
  • Sullivan, J. L. (2020). Media audiences: effects, users, institutions, and power. Sage.
  • Oliver, M. B., Raney, A. A., & Bryant, J. (Eds.). (2019). Media effects: Advances in theory and research. Routledge.
  • Stever, G. S., Giles, D. C., Cohen, J. D., & Myers, M. E. (Eds.). (2022). Understanding media psychology. Routledge.
  • van Dijck, J. (2020). The digital divide. Polity.
  • Lemish, D. (Ed.). (2022). The Routledge international handbook of children, adolescents, and media. Routledge.
Výukové metody
Lectures, final assignement in the form of a scientific popularization text
Metody hodnocení
Credit; final assignement in the form of a scientific popularization text
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.