CORE026 Experiencing the World - Psychology of Cognition, Emotion and Motivation

Faculty of Social Studies
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Šipula (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Miroslav Šipula
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Thu 26. 9. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 3. 10. 18:00–19:40 AVC, Thu 10. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 17. 10. 18:00–19:40 U32, Thu 24. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 31. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 7. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 21. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 28. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 5. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 12. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Thu 19. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
Prerequisites
!TYP_STUDIA(ND) && (!PROGRAM(B-PSY) && !PROGRAM(B-PSYCH_))
This course is taught in English only.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 78/100, only registered: 6/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu bude zvýšit citlivost účastníků vůči psychologickým fenoménům a procesům, které by jinak mohly zůstávat (a zpravidla zůstávají) nereflektovány. Přednášky na teoretická témata budou vytvářet rámec pro hlavní těžiště předmětu, tj. praktické příklady, ukázky a aplikace na příkladech ze života.

Nedílnou součástí předmětu budou ukázky v seminární/cvičební podobě, kde si účastníci vyzkouší platnost odborných poznatků na vlastní kůži s adekvátní diskusí. Vyzkouší si tak např. sami roli expertů, kteří se snaží najít nenáhodné vzorce v reakcích testovaných subjektů i introspektivní práci a budou moci zkonfrontovat vlastní závěry s teoretickými tezemi.

Klíčová přitom bude procesuální stránka jevů a uvedení každého poznatku do kontextu: 1. komplexnějšího procesu/procesu vyššího řádu 2. systému zpětných vazeb.

Témata budou prezentována s ohledem na studenty různých oborů, současně ale tak, aby byla posilována touha doplňovat si získané poznatky spontánně vlastními silami.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:

— bude schopen se rámcově orientovat v základních tématech psychologických disciplín kognitivní psychologie a psychologie emocí a motivace,

— bude znát základní termíny, fenomény a přístupy v daných oblastech a rozumět jejich možným příčinám,

— dokáže generovat více pravděpodobných hypotéz o důvodech některých projevů v oblasti poznávání a prožívání, chování a sociální interakce,

— bude schopen přistupovat k psychologické problematice z celostní, procesuální a zpětnovazební perspektivy,

— bude schopen orientovat se v pokročilejší odborné psychologické literatuře

- dokáže identifikovat chyby, příp. řetězec chyb, ve zvoleném kognitivním, emočním nebo motivačním procesu, najít její/-ich příčiny a reflektovat možnosti alternativního postupu

- dokáže ohodnotit analogickou analýzu chyb jiných autorů, udělit adekvátní zpětnou vazbu k ní a vhodně sdílet zkušenosti v této oblasti
Syllabus (in Czech)
  • Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace

    1. Kognitivní procesy - vymezení + vnímání: subjektivní poznávání světa - vliv zkušenosti, bottom-up a top-down procesy, hlavní přístupy, gestalt-zákony a jejich aplikace v sociální kognici, přímé vnímání vs. zprostředkování mentální reprezentací, moderní přístupy a modelování lidského vnímání...

    2 Vědomí a pozornost: druhy, kapacita, hlavní přístupy, vliv emocí a motivačních priorit, klíčový vliv významu/aktivované mentální reprezentace, vliv prioritních vodítek, selektivita pozornosti, slepota vůči změně, rozdělená pozornost, Stroopův jev...

    3 Paměť: fáze, druhy, procesy stojící za reprezentací a organizací poznatků, "chunks" a jejich tvorba v procesu učení, vliv paměťových vodítek v různých fázích paměťového procesu, vliv paměťového kontextu...

    4. Myšlení, metakognice, usuzování, rozhodování, řešení problémů: pojmy, logické vztahy, polarity myšlení: analýza vs. intuice, algoritmy vs. heuristiky, nejčastější příčiny chyb v logickém myšlení, myšlení jako kreativní proces...

    5. Emoce, city: charakteristika emocí, druhy, funkce, aktuální geneze emoce, emoce a osobnost, fylogenetické a fyziologické základy...

    6. Emoční aktivace a regulace, sociokulturní vlivy: aktivační dimenze emocí, gestika a mimické výrazy, sociální tlak v prožívání a expresi emocí, druhy manipulace expresí, dvojná vazba...

    7. Motivace/výkonová motivace - principy, přístupy, kognitivní disonance a způsoby vyrovnávání se s ní, obranné mechanismy ega, příklady emočních obran...

Teaching methods (in Czech)
- přednášky
- praktické ukázky a cvičení
- samostudium
- aktivizační úkoly
- průběžné testy
Assessment methods (in Czech)
1. průběžné testy
2. bonus za účast na přednáškách
3. vzájemné hodnocení písemných prací v rámci kolokvia
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2024/CORE026