FSS:ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu - Informace o předmětu
ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Hálová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Předpoklady
- ! ZURb1201 Metodologie mediálního výzkumu &&KREDITY_MIN(20)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (4)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za úkol seznámit studující se základními pojmy a koncepty metodologie mediálního výzkumu, a to od teorií vědeckého poznání, přes hlavní paradigmata sociálních věd a mediálních studií, logiku a design empirického výzkumu, až po hlavní výzkumné metody a techniky a otázku etiky výzkumu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studující: a) rozumět základním termínům a konceptům metodologie sociálních věd a mediálního výzkumu, b) rozumět logice empirického výzkumu, c) znát základní kvantitativní a kvalitativní výzkumné metody a techniky, jejich využití a jejich silné a slabé stránky, d) umět interpretovat data a výstupy výzkumů.
- Osnova
- Organizace kurzu: 1. Úvodní hodina, organizace kurzu. 2. Věda a vědecké poznání. Teorie vědy. 3. Hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd. Mediální studia jako vědecká disciplína. Účel a použití mediálního výzkumu. 4. Logika a design sociálně-vědního výzkumu. Přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik. 5. Role teorie v mediálním výzkumu, teoretická stať, systematická přehledová studie. 6. Výběr výzkumného souboru. Validita, reliabilita. 7. Survey. 8. Obsahová analýza. 9. Experiment v mediálním výzkumu. 10. Kvalitativní výzkum a konstruktivistické paradigma. 11. Zdroje a analýza dat v kvalitativním výzkumu. 12. Etika v mediálním výzkumu. 13. Závěr kurzu.
- Literatura
- povinná literatura
- Deacon, D. et al. 1999: Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold.
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. 13th ed., international ed. [Australia]: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xxiii, 584. ISBN 9781133050094. info
- HESSE-BIBER, Sharlene Nagy. The practice of qualitative research. Edited by Patricia Leavy. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xx, 400. ISBN 9781412974578. info
- GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2007, xxiii, 597. ISBN 9780471763833. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- WENGRAF, Tom. Qualitative research interviewing : biographic narrative and semi-structured methods. First published. London: Sage Publications, 2001, xxiv, 398. ISBN 0803975007. info
- BLAIKIE, Norman. Designing social research : the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1766-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, úkoly, týmová spolupráce.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1114