PST412 Psychoterapeutické techniky I

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Zbyšek Mohaupt (seminar tutor), Mgr. Jiří Šupa, Ph.D. (deputy)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jiří Šupa, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Šupa, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Jiří Šupa, Ph.D.
Timetable
Tue 26. 2. 8:00–11:40 M117, Tue 11. 3. 8:00–11:40 M117, Thu 20. 3. 8:00–11:40 M117, 12:00–13:30 bude_upresneno, 12:00–13:30 AVC, Tue 25. 3. 8:00–11:40 M117, Tue 8. 4. 8:00–11:40 M117
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 18 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/18, only registered: 0/18
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Smyslem předmětu je teoreticky a prakticky seznámit studenta/studentku s vybranými technikami některých psychoterapeutických přístupů a vymezit jejich místo a adekvátnost použití v individuální a rodinné psychoterapii. Dále se studenti a studentky teoreticky i prakticky seznámí se základními prvky využití technik při terapeutické práci a se základními terapeutickými dovednostmi. Předmět je rozdělen mezi 3 vyučující. Terapeutické techniky ve vybraných psychoterapeutických směrech a ve skupině Vyučující: Mgr. Jiří Šupa, Rozsah výuky: 2x4 hodiny Stručná anotace: Studenti a studentky se seznámí se základní strukturou procesu nabízení techniky (nabídnutí a vysvětlení techniky, stanovení pravidel a cíle, sdílení - procesu a výsledků), s jejich specifickým využitím při určitých skupinových procesech (úvodní setkání, fáze skupiny, závěrečné setkání) a v individuální terapii vybraných terapeutických směrů (transakční analýza, procesově-orientovaná psychoterapie). Dále se studenti seznámení s využitím verbálních a neverbálních technik ve skupině a s etickými aspekty práce s technikami. Techniky se mohou měnit na základě zkušeností studentů. Terapeutické techniky vybraných psychoterapeutických směrů Vyučující: PhDr. Miroslava Štěpánková, PhD. Rozsah výuky: 2x4 hodiny Stručná anotace: Ve dvou čtyřhodinových blocích se zaměříme na techniku rozhovoru (kladení otázek), práci s příběhem a metaforou v kontextu individuální psychologie a logoterapie a existenciální analýzy. Předpokládá se orientace studentů v teoretických konceptech zmiňovaných směrů. S ohledem na časové možnosti a potřeby studentů budou představeny některé techniky z následující nabídky: Vybrané techniky rodinné terapie Vyučující: Mgr. Zbyšek Mohaupt Rozsah výuky: 6 hodin (tj. 3 výukové bloky) Stručná anotace: Cílem této části je seznámit účastníky zážitkovou formou s vybranými technikami, použitelnými při diagnostice a terapii rodinných systémů. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu je aktivní zapojení účastníků během výuky, sdílená reflexe vývoje a fungování vlastní rodiny a předchozí zkušenost s procesem skupinové dynamiky.
Syllabus (in Czech)
  • Terapeutické techniky ve vybraných psychoterapeutických směrech a ve skupině Rozehřívačky a neverbální techniky ve skupině 1. Dělení se ve skupině – různá kritéria 2. Představení se nějakým pohybem 3. Přehlídka silných stránek 4. Pohybový sociogram Techniky vybraných psychoterapeutický přístupů 1. VYSLEN - (TA) (práce individuálně a následně ve dvojicích a ve skupině) 2. Práce s vrcholným zážitkem (peak-experience) v procesově-orientované psychoterapii 3. Kapacita intimity (TA) (práce ve dvojicích) 4. Minimum terapeutických dovedností-základní otázky Terapeutické techniky vybraných psychoterapeutických směrů 1. Práce s metaforou v psychoterapii (příběh jako zdroj terapeutické práce) 2. Způsoby analýzy životního stylu (životní příběh a vzpomínky jako zásobárna jedinečné životní zkušenosti, analýza raných vzpomínek, práce se sny ve výkladovém rámci individuální psychologie...) 3. Techniky logoterapie (dereflexe jako specifická technika logoterapie, paradoxní intence a její ekvivalenty v rámci jiných terapeutických směrů, modulace (modifikace) postoje, specifika rozhovoru a způsob kladení otázek (sokratovský dialog) Vybrané techniky rodinné terapie 1) Kresba rodiny. Rodina z kamenů. 2) Ostrov rodiny. 3) Rodinné sousoší (statické, dynamické). Začarovaná rodina.
Literature
  • FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano : psycholog prožívá koncentrační tábor. Translated by Josef Hermach. 3. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006, 175 s. ISBN 8071928666. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Translated by Vladimír Jochmann. Brno: Cesta, 2006, 237 s. ISBN 8072950851. info
  • COREY, Gerald. Techniky a přístupy ve skupinové psychoterapii. Translated by Dagmar Brejlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 246 s. ISBN 8073671603. info
  • TIMUĽÁK, Ladislav. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru : integrativní rámec. Translated by Jana Křížová. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 181 stran. ISBN 8073671069. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 2005, 297 s. ISBN 8072623478. info
  • TRAPKOVÁ, Ludmila and Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Logotherapie und Existenzanalyse : Texte aus sechs Jahrzehnten. Basel: Beltz, 2002, 334 s. ISBN 3407221290. info
  • RIEGER, Zdeněk and Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny :integrující přístup pro práci s rodinou : příručka pro odborníky. 2., uprav. vyd. Hradec Králové: Konfrontace, 2001, 254 s. ISBN 80-86088-06-5. info
  • ADLER, Alfred. Porozumění životu :úvod do individuální psychologie. Vyd. 1. Praha: Aurora, 1999, 158 s. ISBN 80-85974-76-2. info
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Teorie a terapie neuróz : [úvod do logoterapie a existenciální analýzy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 171 s. ISBN 8071697796. info
  • LUKAS, Elisabeth S. I tvoje utrpení má smysl : logoterapeutická útěcha v krizi. Translated by Jarmila Vašíčková. Brno: Cesta, 1998, 191 s. ISBN 8085319799. info
  • RIEGER, Zdeněk. Loď skupiny :inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1998, 192 s. ISBN 80-86088-03-0. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Vůle ke smyslu : vybrané přednášky o logoterapii. 2. čes. vyd. Brno: Cesta, 1997, 212 s. ISBN 8085139632. info
  • FRANKL, Viktor Emil. --a přesto říci životu ano : psycholog prožívá koncentrační tábor. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996, 127 s. ISBN 8071920959. info
Assessment methods (in Czech)
Forma výuky: seminář Rozsah výuky: 22 hodin Způsob ukončení studijního předmětu: zápočet Předpoklady pro získání zápočtu: 80% docházka, aktivní účast během semináře, 5ti stránková esej s použitím relevantní odborné literatury.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/PST412