FSS:PSY258 Obecná psychologie - metakogni - Informace o předmětu
PSY258 Obecná psychologie - metakognice
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Ondřej Bečev, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Mgr. Matej Pánik (pomocník)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou sudou středu 13:30–15:00 P52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY258/02: každou lichou středu 15:15–16:45 U23, O. Bečev, M. Filip, S. Ježek, O. Straka, M. Šipula - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na kurzy PSY105 Obecná psychologie I - Psychologie kognitivních procesů a PSY106 Obecná
psychologie II. - Psychologie emocí a motivace. Cílem je prohloubit znalosti ve vybraných tématech obecné
psychologie, zejména těch, která umožní studentům integrovat poznatky obou předcházejících předmětů a
rozvíjet schopnost reflexe vlastního poznávání světa z různých hledisek: z hlediska role smyslů, myšlení, řeči,
emocí a zprostředkující role paměti.
Těžiště kursu je v rozvíjení témat z kognitivní psychologie, každé téma však bude prezentováno jako integrující oblast kognitivních a emočních (motivačních) procesů.
Kurz je koncipován jako soubor přednášek a interaktivních hodin (dále seminářů), které jsou v každém z témat zastoupeny ve stejném poměru. Vyučující kladou podobný důraz jak na poznatky – znalosti tak dovednosti a vlastní zkušenost ve vztahu k tématu. Způsob prezentace a použité úkoly mají podněcovat studenty ke kritickým úvahám nad tématy.
Na konci kurzu bude student schopen:
1. Orientovat se v základní terminologii uvedených tematických okruhů.
2. Znát základní přístupy v uvedených tematických okruzích, rozlišit jejich silné a slabé stránky.
3. Integrovat znalosti z oblasti kognitivních, emočních, sociálních procesů a jevů.
4. Nahlížet na uvedená témata z procesuální stránky.
5. Identifikovat a chápat obvyklé chyby a jejich příčiny v rámci kognitivních a emočních procesů. - Osnova
- 1. Mentální reprezentace
- 2. Inteligence
- 3. (I)racionalita v běžném životě
- 4. Kognitivní teorie procesu odpovědi na otázku
- 5. Psychosémantika
- 6. Vědomí a sebe-uvědomování
- Podrobné rozpracování témat - viz zvláštní dokument - "Sylabus předmětu" ve složce "Studijní materiály" předmětu v ISu.
- Literatura
- The seven sins of memory (Orig.) : Sedm hříchů paměti : jak si pamatujeme a zapomínáme. info
- Experience and Theory as Determinants of Attitudes toward Mental Representation: The Case of Knight Dunlap and the Vanishing Images of J.B. Watson.Nigel J.T. Thomas University of Leeds, U.K., The American Journal of Psychology [1989, vol.102] dostupné ja
- Searle, J. (1990). Is The Brain’s Mind A Computer Program? Scientific American, 262(1), 26–31.
- Robinson, M.D., Clore, G. (2002). Belief and feeling: Evidence for an accessibility model of emotional self-report. Psychological Bulletin, 128, 6, 934-960
- Kahneman, D. (2003). Maps Of Bounded Rationality: Psychology For Behavioral Economics. American Economic Review, December 2003, 1449–1475.
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
- EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
- HILL, Grahame. Moderní psychologie : hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 282 s. ISBN 8071786411. info
- TOURANGEAU, Roger a Kenneth A. RASINSKI. The psychology of survey response. Edited by Lance J. Rips. New York: Cambridge University Press, 2000, xiii, 401. ISBN 0521576296. URL info
- RUISEL, Imrich. Základy psychologie inteligence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 183 s. ISBN 80-7178-425-7. info
- HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 138 s. ISBN 8071842575. info
- DALTON, Peggy a Gavin DUNNETT. A psychology for living : personal construct theory for professionals and clients. Chichester, West Sussex, England: John Willey & Sons, 1992, x, 227. ISBN 0471935492. info
- Výukové metody
- 1. Přednášky
2. Cvičení (s povinnou účastí)
3. Dvě písemné práce na téma obvyklých chyb ve vybraných procesech.
4. Dva povinné domácí úkoly
5. Dobrovolný domácí úkol
6. E-learning (systém ELF: http://elf.phil.muni.cz/elf2/), on-line konzultace a nácvik testů - Metody hodnocení
- Student získá hodnocení na základě bodování:
1. účasti na cvičeních (15 b.)
2. písemné práce (35 b.)
3. dobrovolného průběžného testu (4 b.)
4. závěrečného písemného testu (50 b.) - Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf2 - kurz PSY258
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2017/PSY258