FSS:PSY438 Psychodiagnostické praktikum - Informace o předmětu
PSY438 Psychodiagnostické praktikum
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Strádalová (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Drtilová (pomocník) - Garance
- PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 1. 3. 13:30–17:45 U44, Čt 22. 3. 13:30–17:45 U44, Čt 26. 4. 13:30–17:45 U44
- Předpoklady
- PSY448 Psychodiagnostika dospělých || PSY402 Psychodiagnostika dospělých
Předpokladem pro přijetí do kurzu je absolvování předmětu Psychodiagnostika dospělých. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je blíže seznámit studenty s vybranými psychodiagnostickými metodami. Frekventanti získají praktickou zkušenost s administrací těchto metod (v roli administrátora i zkoumané osoby). Metody jsou vybrány ze skupiny testových metod jako zástupci jednotlivých kategorií - testy inteligence, testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí. Pozornost je věnována také screeningovým testům kognitivních funkcí (Addenbrookský kognitivní test ACE-R, Mini-mental state examination MMSE, Montrealský kognitivní test MoCA) a specifikům neuropsychologické diagnostiky.
- Výstupy z učení
- Absolvováním předmětu získá student základní zkušenost s administrací, skórováním a interpretací vybraných diagnostických metod.
- Osnova
- Wechsler Intelligence Scale for Children - Fifth Edition (WISC-V), Wechsler Adult Intelligence Scale - Fourth Edition (WAIS-IV), Cognitive Assessment System - Second Edition (CAS II), Woodcock–Johnson IV Tests of Cognitive Abilities (WJ IV) a Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Edition (SB5), Woodcock – Johnson II: Testy kognitivních schopností (WJ IE II COG), Wechslerova inteligenční škála pro děti - třetí edice (WISC III), Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5– 10 let (IDS), Cognitive Assessment System - Second Edition (CAS II) a Woodcock–Johnson IV Tests of Cognitive Abilities (WJ IV); Paměťový test učení, Rey-Osterriethova komplexní figura, Bostonský kvalitativní skórovací systém BQSS k jejímu vyhodnocení, Wechslerova paměťová škála WMS-III, Test cesty, Stroopův test, Test verbální fluence, Londýnská věž, Wisconsinský test třídění karet, Test pozornosti D2, Addenbrookský kognitivní test ACE-R, Mini-mental state examination MMSE, Montrealský kognitivní test MoCA.
- Literatura
- LICHTENBERGER, Elizabeth O. a Alan S. KAUFMAN. Essentials of WAIS-IV assessment. 2nd ed. Hoboken: John Wiley & Sons, 2013, xviii, 478. ISBN 9781118271889. info
- GROB, Alexander, Christine S. MEYER, Priska HAGMANN-VON ARX, Dana KREJČÍŘOVÁ, Tomáš URBÁNEK, Jan ŠIRŮČEK a Michal JABŮREK. IDS - Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let. Praha: Hogrefe–Testcentrum, 2013. info
- Contemporary intellectual assessment : theories, tests, and issues. Edited by Dawn P. Flanagan - Patti L. Harrison. 3rd ed. New York: Guilford Press, 2012, xviii, 926. ISBN 9781609189952. info
- LEZAK, Muriel Deutsch. Neuropsychological assessment. 5th ed. Oxford: Oxford University Press, 2012, xxv, 1161. ISBN 9780195395525. info
- URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
- SCHRANK, Fredrick A. Essentials of WJ III cognitive abilities assessment. 2nd ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2010, xv, 331. ISBN 9780470566640. URL info
- STRAUSS, Esther, Elisabeth M. S. SHERMAN a Otfried SPREEN. A compendium of neuropsychological tests : administration, norms, and commentary. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, xvii, 1216. ISBN 9780195159578. info
- PREISS, Marek a Hana PŘIKRYLOVÁ KUČEROVÁ. Neuropsychologie v neurologii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 362 s. ISBN 8024708434. info
- ROID, Gale H. a R. Andrew BARRAM. Essentials of Stanford-Binet intelligence scales (SB5) assessment. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2004, xiii, 206. ISBN 0471224049. info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana, Petr BOSCHEK a Jiří DAN. WISC-III. Wechslerova inteligenční škála pro děti. První české vydání. Praha: Testcentrum Praha, 2002, 215 s. Psychologické testy, 17. publikace. ISBN 80-86471-19-5. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- Standardy pro pedagogické a psychologické testování. 1. české vyd. Praha: Testcentrum, 2001, 192 s. ISBN 8086471071. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 344 s. Studium. ISBN 80-7178-327-7. info
- NAGLIERI, Jack A. The essentials of CAS assessment. New York: J. Wiley & Sons, 1999, xii, 205. ISBN 0471290157. info
- KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
- Výukové metody
- workshop; seminář; diskuse; skupinová práce
- Metody hodnocení
- písemný test; Minimální počet bodů pro úspěšné absolvování testu je 25b (maximum 50b); aktivní účast na seminářích
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/PSY438