SPRb7719 Posouzení životní situace klienta

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SPR703 TMSP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky posouzení životní situace klienta v kontextu vybraných teoretických perspektiv. Osvojované kompetence:
- znalost teorií, termínů, konceptů v problematice posouzení;
- konceptuální aplikace;
- schopnost volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více);
- zdůvodňování interpretace a východisek pro intervenci;
- dovednost provést posouzení;
- práce ve skupině;
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat teorie, termíny, koncepty v problematice posouzení;
- volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více);
- zdůvodnit interpretaci a východiska pro intervenci;
- provést posouzení životní situace klienta;
- práce ve skupině;
Osnova
  • Úvod do kurzu a problematiky
  • Posouzení a jeho úskalí v sociální práci
  • Prezentace problémové situace (Film)
  • Volba přístupu k posouzení
  • Systémové přístupy
  • Psychodynamické přístupy
  • Behaviorální přístupy
  • Úkolově orientovaný přístup
  • Přístup orientovaný na řešení problémů
  • Reflexe
  • Prezentace posouzení
Literatura
  • NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Proces posouzení životní situace jako zdroj ohrožení dítěte (faktory ovlivňující posouzení ohrožených dětí). Časopis sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2011, roč. 2/2011, č. 2, s. 40-55. ISSN 1213-6204. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení v sociální práci. In Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce (květen 2010. 1. vyd. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s. 9-23. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-038-2. Obsah monografie info
  • HOLLAND, Sally. Child and family assessment in social work practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2004, 176 s. ISBN 076194902X. info
  • THOMLISON, Barbara. Family assessment handbook :an introductory practice guide to family assessment and intervention. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 2002, xvi, 174 s. ISBN 0-534-36598-1. info
  • MILNER, Judith a Patrick O'BYRNE. Assessment in social work. Edited by Jo. Campling. Houndmills: Palgrave, 1998, ix, 206 s. ISBN 0-333-65919-8. info
  • TAYLOR, Brian J. a Toni DEVINE. Assessing needs and planning care in social work. Aldershot, Hants, England: Arena, 1993, xv, 125. ISBN 1857421442. info
Výukové metody
- přednášky
- skupinové diskuse
- skupinové projekty
- hraní rolí
- čtení
Metody hodnocení
Zpracování projektu posouzení ve skupině a jeho prezentace (max 100 bodů, minimum 60%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/SPRb7719