PSYn4030 Psychodiagnostika dětí

Fakulta sociálních studií
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
Mgr. Jana Cíglerová (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marie Rudolfová (přednášející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Fikrlová (pomocník)
Mgr. Štěpánka Loulová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (pomocník)
Garance
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 10:00–11:40 P52
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYn4030/01: každou lichou středu 12:00–13:40 P22, Z. Masopustová
PSYn4030/02: každou lichou středu 14:00–15:40 P22, Z. Masopustová
Předpoklady
! PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení se se základy psychologické diagnostiky dětí. Těžištěm kurzu je proces vyšetření a volba metod vhodných pro konkrétní diagnostickou situaci. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci a sepsání diagnostické zprávy. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by studenti měli:
- znát základní principy a metody užívané v dětské psychologické diagnostice
- rozumět základním benefitům nejčastěji používaných metod a být si vědomi i jejich limitů
- umět identifikovat, které anamnestické údaje jsou relevantní k diagnostické otázce a být schopen je získat
- při popisu pozorovaného chování brát v úvahu diagnostickou otázku a věk dítěte
- psát diagnostické zprávy, které a) integrují informace z více zdrojů, b) odpovídají na diagnostickou otázku, c) nabízejí i alternativní vysvětlení/hypotézy
Osnova
  • Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz)
  • Rozhovor a pozorování
  • Diagnostika raného vývoje (raný vztah matka-dítě, poruchy regulace)
  • Projektivní metody
  • Diagnostika inteligence a rozumových schopností
  • Základní postupy a principy v diagnostice dětí; důležitost anamnézy, psaní zpráv; etické aspekty diagnostiky
  • Kojenecký věk a batolecí období – škály psychomotorického vývoje
  • Předškolní věk
  • Školní věk – praktické ukázky administrace metod vyšetření rozumových schopností
  • ADHD, PAS, úzkostnost, depresivita
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
    neurčeno
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 792 s. ISBN 978-80-262-0899-0. info
  • ZUCKERMAN, Edward L. Clinician's thesaurus : the guide to conducting interviews and writing psychological reports. 7th ed. New York: Guilford Press, 2010, xviii, 395. ISBN 9781606238745. info
  • BRAATEN, Ellen. The child clinician's report-writing handbook. Edited by Edward L. Zuckerman. New York: Guilford Press, 2007, xx, 380. ISBN 9781593853952. info
  • Essentials of assessment report writing. Edited by Elizabeth O. Lichtenberger. [Great Britain]: J. Wiley, 2004, xii, 287 p. ISBN 0471394874. info
Výukové metody
přednášky, semináře, videa, kazuistiky, skupinové diskuze, hraní rolí, samostatné učení a studium manuálů diagnostických metod, samostatné vyšetření a sepsání zprávy
přednášky jsou věnovány základním principům a oblastem diagnostiky
semináře jsou věnovány diagnostickým metodám a specifikům diagnostiky v různých vývojových obdobích
Metody hodnocení
zápočet:
- aktivní účast na seminářích (povolena je jedna absence)
- přijetí diagnostické zprávy
závěrečná zkouška se skládá:
- z písemné části pokrývající diagnostické metody (jejich užití, výhody a nevýhody), principy dětské psychologické diagnostiky, etiku a principy psaní diagnostických zpráv
- z ústní části, v níž studenti musí zformulovat své diagnostické úvahy nad modelovou kazuistikou (anamnestickými údaji dítěte a výsledky testů), kterou dostanou u zkoušky
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.