PSYn5180 Poruchy chování ve školní psychologii

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Oplatková (přednášející), Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Šárka Oplatková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! PSY518 Poruchy chování ve školní psy
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět se otevře při minimálním počtu 10ti studentů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybudovat teoretický i praktický základ pro práci s poruchami chování ve školním kontextu. V přednáškách se budeme věnovat aktuálnímu stavu péče o děti a adolescenty u nás i v zahraničí. Dále probereme diagnostické metody a možnosti terapeutické práce s dětmi a adolescenty s poruchami chování. Témata budou presentována na konkrétních kasuistických případech a doplněny teoretickými vstupy. Bude se pracovat také v krátkých cvičeních a diskusních skupinkách.Od studentů a studentek se očekává aktivní zapojení do pracovních skupin, diskusí a prezentace své seminární práce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen rozeznat, jaké typy poruch chování a klientů se nejčastěji v ambulanci školního psychologa nebo psychologa ve středisku výchovné péče objevují. Bude mít představu o individuální práci s dítětem nebo mladistvým, tak s jeho rodinou. Bude znát nástroje, které je možné při této práci použít. Bude schopen se zapojit do diskuze o kazuistikách.
Osnova
  • 1. blok VÝUKA VE STŘEDISKU VÝCHOVNÉ PÉČE HELP ME (Bořetická 2, Brno-Vinohrady) 1) Seznámení se se systémem a institucemi, které řeší práci s dětmi s problémovým chováním 2) Seznámení se se středisky výchovné péče -jakou roli hrají v kontextu ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování -jak vypadá práce v SVP (denní režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje -jak vypadá práce psychologa v SVP (mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce s OSPOD) 3) Typy klientů a práce s nimi - výchovné problémy plynoucí z chyb ve výchově - záškoláctví (typy záškoláctví a na ně navazující způsob práce) 2. blok 1)agresivita a ADHD - jak to rozlišovat - práce s pedagogy a rodiči - spolupráce s OSPOD a dalšími institucemi - závadové party 2)šikana -příčiny šikany -práce s vnitřním napětím -práce se sebevědomím -pravidla pro třídní kolektiv, učitele, rodiče 3. blok Práce s rodinou -transgenerační přenos -rodinná terapie -hledání zdrojů -změny výchovných stylů 4.blok 1) Specifika dětí z pěstounské péče -„nevysvětlitelné“ jednání a co s ním -narušená důvěra -práce s prarodiči 2)skupinová terapie v kontextu dětí s poruchami chování -vývoj skupiny -nástroje pro práci se skupinou -osobnost terapeuta, souhra terapeutické dvojice
Literatura
    doporučená literatura
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 3., doplněné a aktualizova. Praha: Grada, 2020, 261 stran. ISBN 9788027110384. URL info
    neurčeno
  • Vávrová, A. Vávra, J. (2024) Rodičovství jako cesta. Praha: Mladá fronta
  • PÖTHE, Peter. Vývojová a vztahová terapie dětí. Vydání první. Praha: Portál, 2022, 263 stran. ISBN 9788026219583. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktika, diskuze kasuistik.
Metody hodnocení
Seminární práce (nutnost konzultace před odevzdáním), kolokvium.
Informace učitele
http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/kurzy/jaro-2011/poruchy-chovani-ve-skolni-psychologii
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.