CORE021 Bioethics II: Borderline Options

Faculty of Medicine
spring 2023
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (lecturer)
doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (alternate examiner)
Blanka Suchá (assistant)
Guaranteed by
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Department of Medical Ethics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Contact Person: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Supplier department: Department of Medical Ethics – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Timetable
Mon 13. 2. to Thu 6. 4. Wed 14:00–15:50 B11/114, Mon 17. 4. to Fri 26. 5. Wed 14:00–15:50 B11/114; and Wed 12. 4. 14:00–15:50 B11/334
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 300 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 95/300, only registered: 0/300, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/300
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout absolventům mezioborový vhled do vybraných etických dilemat, která jsou historicky či aktuálně vnímána jako kontroverzní a u nichž v současnosti neexistuje společenský konsensus ohledně správného řešení. Zvolená témata jsou spojena s především s pokroky v biomedicínském výzkumu a v klinické medicíně, v některých případech ale půjde i o přesahy do dalších oborů. Metodicky nepůjde o stanovení (jediného) morálně správného přístupu, ale o identifikaci jednotlivých eticky relevantních momentů dané situace a zejména o kritické hodnocení různých morálních stanovisek.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu bude schopen: - identifikovat a popsat hlavní etická dilemata ve vybraných kontroverzních oblastech biomedicíny a péče o zdraví včetně jejich historického kontextu; - pochopit a odůvodnit jednotlivé typy argumentace v modelových kazuistikách; - poskytnout základní přehled o relevantních etických kodexech a standardech
Syllabus (in Czech)
  • 1. EUGENIKA: LEKCE Z HISTORIE (definice eugeniky, pozitivní a negativní eugenika, historický kontext vzniku a rozvoje eugeniky, teorie rasové hygieny, eugenika v současnosti)
  • 2. DĚTI NA OBJEDNÁVKU (principy a metody asistované reprodukce, dárcovství gamet a embryí, náhradní mateřství, věkové limity, nemedicínská dostupnost asistované reprodukce)
  • 3. HELLO, DOLLY! (tvorba hybridů a chimér, principy a metody klonování živočichů, historie klonování, reprodukční klonování, klonování pro výzkumné účely, klonování člověka)
  • 4. HRY NA STVOŘITELE (principy transgenoze a genových manipulací, geneticky modifikované organismy, editování genomu, zásahy do lidského genomu, genové terapie)
  • 5. BRAVE NEW WORLD (transhumanismus a jeho historický kontext, definice enhancementu, genový a negenový enhancement, biohacking)
  • 6. PRVNÍ ZÁKON ROBOTIKY (historický kontext etiky umělé inteligence a roboetiky, umělí morální aktéři, autonomní vozidla, autonomní vojenské systémy, humaniodní roboti)
  • 7. STORED TISSUE ISSUE (účel biobankingu, zdroje biologického materiálu, identifikovatelnost vzorků, národní projekty biobankingu, biobanking kmenových buněk)
  • 8. DAR ŽIVOTA (historie transplantační medicíny, zdroje orgánů a princip předpokládaného ne/souhlasu, koncept mozkové smrti a jeho kritika, čekací listiny, zásady alokace orgánů)
  • 9. MILOSRDNÁ SMRT?(koncept milosrdné smrti, definice euthanasie a asistovaného suicida, historický kontext, současná praxe)
  • 10. ČERNÍ PASAŽÉŘI (historie vývoje vakcín a očkování, eliminace a eradikace infekčních nemocí, promořování a stádní imunita, povinná vs. dobrovolná vakcinace, antivax hnutí)
  • 11. FAIR PLAY (vědecká integrita, podvody ve vědě, publikační etika – autorství a plagiátorství, predátoři ve vědě, ochrana účastníků výzkumu, úloha etických komisí)
Teaching methods (in Czech)
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Za příznivé epidemiologické situace bude předmět vyučován kontaktní formou a jednotlivé přednášky budou streamovány. Záznamy přednášek pak budou zpřístupněny v IS MU prostřednictvím interaktivní osnovy spolu s dalšími doplňujícími materiály. Pro dodatečné dotazy bude také možné využívat předmětová tematická diskusní fóra v IS MU.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium v režimu online přes aplikaci MS Teams (kapacita 6 studentů pro každý termín, trvání 90 minut). Každý student ve stanoveném předstihu před termínem kolokvia musí dodat stručný vlastní popis vybraného etického dilematu z témat probíraných v rámci předmětu. Před samotným kolokviem se studenti navzájem se svými texty seznámí a během kolokvia je diskutují. Pokud přihlášený student před kolokviem svůj text nedodá, bude identifikována nepůvodnost předloženého textu nebo pokud budou během kolokvia u studenta zjištěny zásadní neznalosti probraného učiva, student neprospěl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Pro zápis předmětu nejsou vyžadovány prerekvizity, kvůli znalosti základního kontextu se však doporučuje předchozí absolvování některého z úvodních kursů bioetiky či lékařské etiky, případně předmětu SUZ CORE015 Bioetika: etika života.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms spring 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2023/CORE021