BDLT011 Medical Terminology and Medical Latin - practice

Faculty of Medicine
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/8/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Valasová (seminar tutor), doc. PhDr. Elena Marečková, CSc. (deputy)
Mgr. Marie Žáková (seminar tutor)
PhDr. Jana Vyorálková (assistant)
doc. PhDr. Elena Marečková, CSc. (alternate examiner)
PhDr. Hana Reichová, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
Mgr. Jarmila Šafránková
Language Centre, Faculty of Medicine Division – Language Centre
Contact Person: doc. PhDr. Elena Marečková, CSc.
Prerequisites
Basic knowledge of Latin will facilitate the study of the subject and may be regarded as a useful component of the educational outfit of students when entering the faculty, though it is no obligatory prerequisite for the acquisition of the subject matter in the introductory phase.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl výuky: Získání jazykových znalostí nezbytných pro pochopení základních lékařských pojmů především z okruhu anatomie a studovaného oboru.
Obecná charakteristika předmětu: Lékařská latina má povahu přípravného předmětu, jehož smyslem je usnadnit studentům základní orientaci v odborném jazyce. Koncepce výuky vymezuje tři hlavní úlohy: zprostředkovat elementární odborný slovník, v němž dominují substantiva a adjektiva, poskytnout poučení o pravidelné jmenné flexi a uvést do nauky o slovotvorbě v odborné rovině. K tomu přistupuje informativní pohled na vybraná témata z teorie a historie lékařské terminologie.
LÉKAŘSKÁ LATINA - cvičení. Rozpis výuky.
1. lekce: Úvod do studia předmětu: význam a obsah kurzu, studijní literatura. Všeobecné gramatické poznámky. Skloňování latinských a řeckých substantiv.
2. lekce: Skloňování adjektiv. Stupňování adjektiv. Číslovky. Poznámky k anatomické nomenklatuře.
3. lekce: Vybrané slovesné tvary: infinitiv, imperativ, konjunktiv prézentu pasiva; participium prézentu aktiva a perfekta pasiva. Jak rozumět receptu. Remedia.
4. lekce: Základní pravidla derivace: produktivní latinské a řecké prefixy a sufixy; synonymie a antonymie předpon, polysémie přípon. Poznámky ke klinické terminologii.
5. lekce: Základní pravidla kompozice: nejužívanější latinské a řecké komponenty. Hlavní postavy antického lékařství. Shrnutí látky. Požadavky ke zkoušce.
Syllabus
  • Aim of tuition: Acquisition of linguistic knowledge necessary for comprehension of basic medical terms, primarily from the field of anatomy and selected clinical disciplines.
  • General characteristics of the subject: Medical Latin has the character of a preparatory subject whose sense is to facilitate for the students basic orientation in the professional language. The conception of tuition specifies three main tasks: to provide elementary technical vocabulary where nouns and adjectives predominate; to provide instruction in the regular nominal inflexion, and to introduce into the theory of word formation on a professional level. This is complemented with an informative view of select topics in the theory and history of medical terminology.
  • MEDICAL LATIN - practice. Syllabus.
  • 1st lesson: Introduction to the study of the subject: significance and contents of the course, methodological instructions, study literature. General grammatical notes. Declension of Latin and Greek nouns.
  • 2nd lesson: Declension of adjectives. Comparison of adjectives. Numerals. Notes on anatomical nomenclature.
  • 3rd lesson: Selected verb forms: infinitive, imperative, present passive subjunctive; present active and perfect passive participles. How to understand a prescription. Remedies.
  • 4th lesson: Basic rules of derivation: productive Latin and Greek prefixes and suffixes; synonymy and antonymy of prefixes, polysemy of suffixes. Notes on clinical terminology.
  • 5th lesson: Basic rules of composition: the most frequently used Latin and Greek word-forming components. Renowned personalities of ancient medicine. Final summary. Requirements for the examination.
Literature
  • MAREČKOVÁ, Elena and Hana REICHOVÁ. Úvod do lékařské terminologie. Základy latiny s přihlédnutím k řečtině (Introduction to medical terminology. Basic Latin and Greek). 2. dotisk 5., nezm. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 187 pp. ISBN 978-80-210-4072-4. info
  • KÁBRT, Jan and Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004, 1136 pp. ISBN 80-7262-235-8. info
  • První titul je základní, druhý doplňkový.
Bookmarks
https://is.muni.cz/ln/tag/LF:BDLT011!
Assessment methods (in Czech)
Přítomnost ve výuce je povinná.
Výuka je ukončena zkouškou (zk), která probíhá písemnou a ústní formou. V ústní části se vychází z úkolů, které jsou obsahem písemného testu zaměřeného na skloňování a slovotvorbu. Student má prokázat znalost vybraných jazykových prostředků, jevů a pravidel nezbytných pro základní orientaci v řecko-latinské lékařské terminologii zvláště v kontextu studovaného oboru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: celkově 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, autumn 2018, autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2007/BDLT011