LF:BRKZ0321p Komunikace ve zdr. - př. - Informace o předmětu
BRKZ0321p Komunikace ve zdravotnictví - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 4/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Předpoklady
- BROP011p Obec. psych. a psych. nem.-př.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Radiologický asistent (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na porodnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz.
Hlavní cíle kurzu jsou:
vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi.
základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí.
sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích.
zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny - Osnova
- Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace.
- Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí, nedirektivní empatický rozhovor. Komunikace mezi klientkou a porodní asistentkou, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace s klientkou v krizové situaci Komunikace s vybranými skupinami pacientů - úzkostní, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním Komunikace s pacientem smyslově postiženým Komunikace s pacientem seniorským a polymorbidním Komunikace s pacientem se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
- Literatura
- povinná literatura
- LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 9788024717845. URL info
- HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
- doporučená literatura
- Hájek K.:Práce s emocemi pro pomáhající profese, Praha, Portál, 2007
- VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
- Výukové metody
- Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, znalostní test a závěrečná rozprava.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2016/BRKZ0321p